Dostupné sportovní auto – existuje vůbec?

27.02.2022

Říká se, že nejlevnější sportovní auto je Porsche. Je docela spolehlivé, skvělé odladěné, takže nemusíte utrácet za všemožná vylepšení, která většinou stejně nefungují a samozřejmě podle očekávání umí jezdit velmi dobře na běžné silnici i závodním okruhu. Jenže ne každý má dva nebo více milionů na zábavnou víkendovku. Nemusíte ale zoufat! Skvělé sportovní svezení si můžete pořídit i za mnohem méně peněz.

Přeskočíme kompletně úvod, abychom se rovnou dostali k věci. Nebudeme řešit, jestli je za cenu 900 tisíc zábavnější Mazda MX-5 nebo Golf GTI. To jsou předem daná fakta. Myšlenkou tohoto blogu je poskytnutí inspirace při výběru správného sportovního auta za rozumné peníze a vyvarování se chyb při následném pokusu o jeho vylepšení.

Nové, lehce ojeté auto nebo se stovkou na tachometru? To je většinou asi první otázka při nákupu každého auta. Bavme se prozatím o částce 800 tisíc korun. Za tyto peníze můžete mít sice ne moc výkonné, ale slušně jezdící zánovní sportovní auto. Koupíte za ně poměrně málo ojetou Toyotu GT86 nebo BMW M140i. Bude to ale stačit také na hodně olítané BMW M3 nebo Porsche Cayman.

V tomto bodě je dobré si uvědomit, jak moc agresivně budete se svým autem jezdit. Sportovní ježdění, hlavně to okruhové je velmi náročné na techniku.

V tomto bodě je dobré si uvědomit, jak moc agresivně budete se svým autem jezdit. Sportovní ježdění, hlavně to okruhové je velmi náročné na techniku. Věřte, že 7 let starý Cayman nebo M3 s nájezdem 100 tisíc bude před prvním okruhovým dnem vyžadovat pro perfektní kondici nové tlumiče, uložení podvozku a možná ještě spoustu dalších dílů včetně náplní, filtrů a podobně. Po necelé první sezoně pravděpodobně zjistíte, že se o velký servis přihlásí některý z komponent motoru nebo převodovka. Postupně se tak dostanete do prakticky nekonečného koloběhu udržování auta při životě. A přesně to nechceme, pokud se bavíme o dostupném autě.

Proto se jeví jako chytřejší možnost nákup méně ojetého, ne tak ikonického modelu za sice podobné peníze, ale často ještě v záruce a hlavně s menším nájezdem kilometrů. Odpadá tedy celá řada servisních úkonů a zbývá jen jednoduchá výměna brzdového obložení, pneumatik, naplní a filtrů. Za pár desítek tisíc je hotovo a můžete vyrazit na trať a užít si s trochou štěstí bezstarostnou sezónu.

Jako ideální kandidáti se jeví Subaru BRZ a Toyota GT86. Obě tato auta vydrží jezdit na závodním okruhu několik kol v kuse, aniž by zcela odpravila pneumatiky nebo brzdy. Za cenu okolo 800 tisíc pořídíte i celou řadu velmi povedených předokolek jako Hyundai i30 N, Ford Focus ST nebo při troše štěstí Hondu Type R. Tyto rychlé předokolky jsou ve srovnání s GT86 ale přece jen náročnější na spotřební materiál jako jsou brzdy nebo pneumatiky.

Za méně, než milion jdou však pořídit i úplně nová auta s plnou zárukou a zcela bez starostí. Pokud vám nejde zrovna o image nebo výkon v přímce koupíte skvělá auto jako je Mazda MX-5, Hyundai i20 N nebo Ford Fiesta ST. Všechna tato auta jsou velmi lehká a nenáročná na brzdy i pneumatiky. Konkrétně tato tři auta jsou skvěle zábavná na okreskách a zvládnou i občasný trackday. Za nás rozhodně skvělá volba, protože ušetřené peníze za servis můžete raději projezdit a investovat do svého zlepšení za volantem. A právě ježdění je ten hlavní důvod proč sportovní auto hledáte, nebo..?

Někdy ale může být rozpočet na pořízení auta ještě mnohem menší. V takovém případě už nezbývá než hledat mezi staršími ojetinami. I tady platí podobná pravidla. Řekněme, že za 300 tisíc je rozumnější pořídit dvoulitrové atmosféricky plněné Clio Cup ve skvělé kondici než vylítané BMW, které spolkne dalších 150 tisíc, aby jezdilo obstojně.

Po nákupu všech zmíněných nebo podobných aut v této cenového relaci odolejte pokušení a nechte je sériová. Udržujte jen jejich co možná nejlepší technický stav, ale nesnažte se z nich udělat „rychlejší“ auta. Drobná personalizace v podobě lehkých kol, kvalitnějších pneumatik nebo tlumičů proč ne. Pozor ale na všemožné úpravy za desítky tisíc, které ve výsledku přinesou více frustrace než radosti. To je ale téma, ke kterému se dostaneme zase příště.

Funkční sportovní auto s rozumným nájezdem a pohonem zadních kol za méně než 500 tisíc jen docela rarita.

Proč raději zachovalé Clio Cup než ojeté BMW?

Za podobné peníze, které zaplatíte za udržované Clio Cup sice koupíte mnohem výkonnější BMW. Jenže brzy zjistíte, že se v luxusně kožených sedadlech nesedí na okruhu zrovna ideálně, otevřený diferenciál kazí dojem z vysněného pohonu zadních kol a tlumiče po 100 tisících nejsou úplně v kondici. Místo několika vstupenek na trackday tak věnujete tučnou sumu svému garážmistrovi za první servisní úkony.

Co když chci auto se zadním pohonem?

To je bohužel docela slepá ulička. Funkční sportovní auto s rozumným nájezdem a pohonem zadních kol za méně než 500 tisíc jen docela rarita. Ano, jde pořídit například BMW E92 330i nebo E87 130i. Tady je dobré si uvědomit, že nejde o vysloveně sportovní modely, ale jen nejvýkonnější verze standardní modelové řady. Mají tedy komfortně laděný podvozek, otevřený diferenciál, relativně skromné brzdy a na svoji dobu vysokou hmotnost. Jsou však skvělým základem pro stavbu okruhového nebo okreskové auta pro zábavu. To už se ale dostáváme zase na jiné částky.

Potom je tady Nissan 350Z nebo Mazda MX-5. V tomto případě u nás určitě vede lehčí, technicky jednodušší a na provoz levnější MX-5 ve verzi s výkonnějším dvoulitrovým motorem se samosvorným diferenciálem. Okolo hranice půl milionu korun se začínají pohybovat také ojeté Toyoty GT86 nebo Subaru BRZ před faceliftem.

Mohu ušetřit na dílech?

Rozpočet na vaše „nové“ auto by měl zohlednit také servisní nálady. Každé používané sportovní auto vyžaduje pravidelný servis a údržbu. Brzdové obložení, pneumatiky, ale i tlumiče jsou doslova spotřební zboží. Tady opět vyhrávají lehké předokolky nebo Mazda MX-5 popřípadě Toyobaru.

Kvalitní pneumatiky na taková auta seženete okolo 10 tisíc a kompletní brzdové obložení za ještě méně peněz. Roční servis při aktivním okruhovém ježdění vyjde na přibližně 50 tisíc korun. To je pro představu jedna výměna kotoučů a brzdových destiček na BMW M2 v autorizovaném servisu. Kolik stojí sezóna na závodním okruhu najdete v tomto článku.

Určitě se nesnažte ušetřit za každou cenu. Koupíte levné brzdové desky za tisíc korun a nevydrží vám ani jeden trackday a navíc mohou zničit brzdové kotouče. Zároveň nemusíte kupovat desky za 10 tisíc jednu sadu. S přehledem postačí performance produkty například od značek jako Bremo nebo Ferodo Racing, které vyjdou na přibližně 4 tisíce korun na jednu nápravu prakticky na všechny modely aut v cenové hladině jakou právě řešíme. Jak se o brzdy při sportovním ježdění starat radíme v tomto článku.

Vyplatí se sportovní úpravy?

U aut s omezeným rozpočtem investujte maximálně do kvalitnějších pneumatik, lehkých kol, brzdového obložení nebo tlumičů. V ideálním případě se držte originálních dílů přímo od výrobce. Pokud toužíte po nějaké decentní úpravě vybírejte renomované výrobce. Když se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete auto vylepšovat kupte raději základní tlumiče KW V1 než čtyřcestný nastavitelný podvozek od podivného výrobce o kterém nikdy nikdo neslyšel. Základní problematiku tlumičů popisujeme v tomto článku.

Chcete poradit s výběrem auta nebo komponent pro sportovní využití? Neváhejte se na nás obrátit.