Pozor na neodborné úpravy podvozků

04.06.2021

Nejrůzněší performance úpravy jsou pro některá auta podmínkou správného fungování na závodním okruhu. Většina správně zvolených sportovních modelů však jezdí velmi dobře již v sériovém stavu. Naopak jim některé úpravy mohou dokonce uškodit. Naladit totiž kvalitní sportovní auto lépe, než tým inženýrů v automobilce dokáže jen málokdo.

Sportovní auta udělala za poslední roky obrovský krok kupředu. Automobilky do jejich vývoje investují obrovské peníze i čas. Pracují na nich špičkoví inženýři a závodní jezdci, kteří během testování najedou tisíce kilometrů na běžných silnicích i závodních tratích po celém světě. Pro zákazníky, kterým sériové nastavení nestačí nebo se zkrátka chtějí odlišit, nabízí většina automobilek tovární úpravy a sportovní příslušenství. Přesto se najde spousta dílen, které se snaží auta ještě dál „vylepšit“. Ne všechny disponují odpovídajícími zkušenostmi a vybavením.

Jednou z nejčastěji upravovaných a zároveň nejkomplikovanějších oblastí jsou právě podvozky. Nekvalitními komponenty nebo neodbornou instalací můžete jízdní vlastnosti svého auta naopak zhoršit. Věřte, že vaše nové BMW M2 nebude jezdit lépe s aftermarket tlumiči za pár tisíc korun nastavenými bez jakékoliv zkušenosti. Abychom nevycházeli jen z našich osobních poznatků a zkušeností našich zákazníků, zeptali jsme se na několik otázek Ondřeje Kolba. Člověka, který má na starosti české zastoupení značky Öhlins, disponuje mnohaletými zkušenostmi ze závodního prostředí a pro své zákazníky nabízí nadstandardní technickou podporu.

Za mě je úplně jedno, jestli je ten tlumič žlutý, modrý nebo fialový. Jde o nastavení a použité ventilové systémy.

Většina moderních sportovních aut má velmi dobře naladěné tlumiče již z fabriky. Co tedy může přinést výměna za sportovní tlumiče a pružiny? Nabízejí aftermarket tlumiče nějaké základní nastavení pro konkrétní auto, tak aby fungovaly rovnou po vybalení z krabice nebo je vždy potřeba odborné nastavení?

Otázka dobře naladěných podvozků již z fabriky je celkem sporná a nedá se to takto obecně říct. Co je dobré pro značku A, nemusí platit pro značku B. Každá automobilka se snaží svým autům vtisknout svoje vlastní DNA, ať je takové či onaké. Vyloženě sportovní jízda není hlavním cílem ani většiny relativně sportovních aut. Spíše jde čím dál tím více o bezpečný robustní kompromis pro běžné užití pro celou škálu uživatelů.

Těch kompromisů, které vyloženě sportovně naladěný podvozek vyžaduje je celá řada od horší prostupnosti terénem, proti standardu většinou horší NVH atd. A to se bavíme čistě jen o naladění. Další věcí jsou požadavky na strukturální pevnost nebo odolnosti vnějším vlivům. To znamená, že sportovní podvozek není něco, co by zákonitě muselo být ve všech aspektech lepší než nastavení sériové včetně hardwaru.

Například u většiny „levnějších“ podvozků je to spíše krok do tmy, protože vlastně nevíte, co si kupujete, co to vydrží a jak se to bude chovat. Reference na internetu jsou fajn, ale sami víte, jakou měrou subjektivity jsou podníceny a že nemohou nahradit osobní zkušenost. V tom vidím na trackdays velkou výhodu, protože tam snad jezdí lidé, kteří už to myslí relativně vážně a dokážou si udělat rozumný vlastní názor, klást si správné otázky a hledat na ně odpovědi. Pak věřím, že do určité míry se kolikrát i za rozumné peníze dá koupit dobrý podvozek.

Nějaké základní nastavení takové tlumiče většinou mají, ale opět se spíše setkávám se snahou věci generalizovat a vlastně vůbec neřešit co to auto a hlavně majitel potřebuje. Znám vůbec svoje auto? Co udělá na nerovnosti, kterou mám 20 metrů před sebou? Je to auto příjemné i při běžném silničním tempu, nebo s ním musím jet rychle, aby nějak fungovalo? Pak už jen záleží, jestli mi to ten daný produkt bude moci nabídnout či ne.

Právě hledání odpovědi na tyto otázky je často komplikované. Většinou se totiž dozvíte maximálně tuhost pružin a to je tak vše. Ta navíc sama o sobě nic moc nevypovídá. Zapomeňte, že sada tlumičů za 30 tisíc korun prošla nějakým zásadním ladícím procesem a od stolu dobré auto ještě nikdy nikdo nenaladil. Mohou být i dobré kousky, ale jsou to spíše výjimky. Testování stojí peníze, které se pak musí někdy promítnout. Je to jako se vším.

Pokud je ale vše jak má být, tak to auto může jezdit opravdu pěkně a vlastně ani nechápete, proč takto nebylo naladěno už z fabriky. Je třeba si říct, co od toho reálně chci a na tom stavět. Neexistuje univerzální setup na všechno, ale dá se postavit velice příjemně tuhý setting, který bude autu dávat dobrý support při rychlejší jízdě, zároveň bude dobře tlumit nerovnosti a bude prostě obecně použitelné. Když pak projedete s takovým autem třeba díru od kanálu, tak si prostě řeknete „OK, vzal sem díru, ale prostě to bylo utlumené tak, jak by mělo být”. Když si to pak dáte dohromady s výrazně lepším handlingem, než měl sériový setup, tak jste doma.

Ondřeji, je podle Vašich zkušeností velký rozdíl mezi produkty renomovaných výrobců jako je například KW Suspension, Bilstein nebo právě Öhlins? Mám na mysli produkty pro hobby sportovní ježdění a běžně dostupná auta, jako je Subaru BRZ nebo třeba Civic Type R.

Za mě je úplně jedno, jestli je ten tlumič žlutý, modrý nebo fialový. Jde o nastavení a použité ventilové systémy. Jejich slabina se projeví právě na vlastnostech auta při jízdě po nerovnostech, horších silnicích a míru kompromisu naladění. Na okruhu nebo na hladké klikaté asfaltce může fungovat kde co s více utaženými bleedy a typem ventilovky nad kterou už i v Dacii 5 let ohrnují nos.

Pokud máte dobré reference na konkrétní produkt (přímou aplikaci na dané auto) jakéhokoliv výrobce, tak do toho klidně běžte. Jestli se chcete koukat trochu více dopředu, zvažte možnosti lokálního technického supportu a servisovatelnosti (neřešit u produktů s cenovkou 20-30 tisíc korun). To může být silný argument, když si auto chcete nechat delší dobu a trochu s ním pracovat. Jinak je to asi jedno. Prostě koupíte, prodáte.

Nechte dobrý sériový top mount a za ušetřené peníze si kupte pár nádrží benzínu.

Stačí když na své auto nainstaluji aftermarket sportovní tlumiče nebo musím dokoupit další příslušenství, jako jsou nastavitelné tyčky stabilizátorů nebo tužší uložení ramen a nápravnic. Se sportovními tlumiči se většinou výrazně sníží světlá výška a tím i kinematika podvozku. Jak s těmito skutečnostmi naložit?

Další díly se vůbec nemusí nutně kupovat. Pro normálního člověka co si chce přes víkend udělat výlet a pěkně se svézt takové věci spíše nedoporučuji. Nebude řešit otravné nepříjemnosti spojené s hlukem, horší životností, neschválením pro provoz atd. Co se světlé výšky týče, tak rozumné snížení je kolem 0-20 mm proti sériovému sportovnímu podvozku (může být více pro verze basic).

Aby mohl tlumič dobře pracovat, potřebuje zdvih. Když není zdvih a zůstává stejné naladění tlumiče, tak se disipuje menší množství energie, a ta je potom přenášena do karoserie. Kratší zdvih potřebuje tužší naladění tlumiče, pružiny a to zase vede k méně komfortní jízdě, vyšším frekvencím a tak stále dokola, až se s tím najednou nedá jezdit… Sériové auto nebude mít nikdy look závodního co se výšky týče, není tak postavené. Pokud se tohoto budete držet, tak vás nějaká změna kinematiky nebude muset trápit.

Většina sportovních tlumičů nabízí nastavení výšky, tuhosti při stlačení, rychlosti při roztažení a geometrie díky hornímu unibal uložení. Jak moc zásadní vliv mají jednotlivé možnosti na chování auta?

Pro drtivou většinu lidí je strop a zároveň ideál jednocestný tlumič, který nastavuje obě části charakteristiky v daném poměru a měl by tak vytvářet bezpečný produkt. Takový, který pokud je správně v základu nastaven (a jsem zase u první otázky), funguje v celém rozsahu stavitelnosti. Nesprávné nastavení 2cestného podvozku (low speed compression, low speed rebound) může vést k velmi nebezpečným situacím. 

Mít výborně naladěný 1-way podvozek je mnohem lepší, než mít 2-way, který vlastně neumím ani sám nastavit a zaplatil jsem za něj jednou tolik. To není žádná ostuda si přiznat. Vliv všech v otázce zmiňovaných veličin je naprosto zásadní. Ale to lze na druhou stranu pochopit jen tím, že si to ten dotyčný vyzkouší. Pokud si někdo chce hrát a učit se, není 2-way podvozek po nějaké konzultaci problém. 3-4 více cestné systémy jsou vhodné spíše čistě pro závodní použití, nebo pro specifické aplikace. 

Co se horního uložení týče, tak jestli chcete honit sekundy na okruhu, tak se bez většího odklonu neobejdete. Pokud to není váš případ, tak opět spíše nedoporučuji. Nechte dobrý sériový top mount a za ušetřené peníze si kupte pár nádrží benzínu.

V jakých hlavních parametrech se liší nastavení tlumičů pro trackday a okreskové ježdění? Dá se vůbec najít nějaký kompromis nebo je nutné pro každou disciplínu tlumiče i geometrii přenastavit?

Kompromis se najít dá. Třeba na trackday je to naprosto v pohodě, ale nikdy to nebude čisté 100 % závodní nastavení. Rozdíly jsou obrovské, auta se ladí úplně jinak. Za mě je lepší tohle přijmout a odjíždět z Mostu třeba jen s jinými kliky na tlumičích, ale nepřenastavovat nic jiného.

Srovnejte si vedle sebe požadavky na tlumení sériového auta (běžně 100stránkový dokument), a požadavky závodního, kde jediným měřítkem úspěchu je rychlost. Právě v onom umění najít ten kompromis, kde se krásně svezete na okruhu a pak úplně v pohodě jezdíte přes týden po městě a ještě si říkáte, že i na těch kostkách je to lepší než elektronický sériový podvozek, tak to je pak paráda.

Jaká je životnost kvalitních sportovních tlumičů ve srovnání s OEM řešením. Je možné tlumiče repasovat a jaké jsou náklady na případný servis? Prozradíte nám Vaše doporučení na údržbu tlumičů pro zachování maximální kondice po co možná nejdelší dobu?

Tady je slovo kvalitní velmi důležité. Třeba základní Öhlins Road & Track jsou, co se životnosti týče, víceméně srovnatelné se sérií. Ano, servisní interval je kolem 30 tisíc km, ale to není kvůli tomu, že by ten tlumič vytekl atp. Jen prostě ztrácí své útlumové parametry, které měl na začátku. A mají to tak všechny tlumiče. Sériové tlumiče vydrží třeba 150 tisíc km, ale prvních 50 tisíc km je auto stejně nejlepší a pak to začne postupně „vadnout“. Doporučený interval pro výměnu OEM je 80 tisíc km a propad útlumů je v tu dobu cca mezi 10-25 %.

U kvalitních tlumičů výrobce dobře ví, že rozdíl 15 % je naprosto zásadní a jde tedy s intervaly dolů. U předních vzpěr McPherson je to trochu horší. Často jsou to jednopláštové takzvané upside down tlumiče a zde trpí vedení pístnice/patrony, protože nejsou mazané olejem. Také proto tento typ, až na výjimky, v OEM výbavě nenajdete. Robustnost nedosahuje požadavků sériové výroby. Životnost bývá 15-30 tisíc km dle způsobu použití a je úplně jedno jaká to je značka. Tento způsob konstrukce ale umožnuje právě onu stavitelnost, dobrou výkonnost, tuhost a odezvu tlumiče.

Ano, existují i přední sportovní tlumiče v klasickém dvouplášťovém provedení (stejně jako 99 % OEM produkce), ale ty jsou zase často vybavené staršími ventilovými systémy a v automobilovém sportu se dnes již spíše nepoužívají. Ve zkratce tedy počítejte cca 5000 km na okruhu, nebo až 30 tisíci km při běžném silničním použití. Kvalitní sportovní tlumiče repasovat lze, cena je individuální, ale rámcově kolem 20 tisíc korun bez daně.