Kolik stojí sezóna na okruhu?

23.12.2020

Okruhové ježdění není levné hobby. Brzy zjistíte, že vstupenky na trackday a někdy dokonce i pořizovací cena auta nejsou ty hlavní výdaje. Nejvíc zaplatíte za provoz auta. Ceny náhradních dílů a jejich opotřebení závisí na konkrétním autě, rozsahu úprav, stylu jízdy a pochopitelně nájezdu okruhových kilometrů během sezóny.

Chceme jezdit na závodním okruhu. Neřešit žádné technické problémy, ale jen trénovat své řidičské dovednosti. Ideálně přijet s autem na okruh po ose, odjet celodenní trackday a večer v klidu odjet domů. Jasně, existují auta, která přesně tohle zvládnou. Například takové Porsche GT3 nebo Renault Mégane R.S. Trophy. Jsou to ale auta, na která finančně nedosáhne každý. Navíc jejich provoz a údržba stojí další nemalé částky. Dá se ale skvěle zajezdit i za rozumné peníze. Jen to chce správný výběr auta, poctivého mechanika a citlivý přístup k technice.

Jeden den na Nordschleife včetně benzinu tak vyjde klidně na 70 tisíc.

Jezdím hodně a naplno. Kolik zaplatím za jeden den na závodním okruhu?

Zrovna u takového Méganu mohou výdaje za sezónu bez problémů přesáhnout částku 250 tisíc korun jen za samotný servis. V tom není započítaný benzín ani vstupenky na trackdays, které jsou ve výsledku tou nejmenší položkou. To se pořád bavíme o relativně nenáročném autě ve srovnání se zmíněnou GT3. 

Pro názorný příklad uvedeme naše okruhově upravené BMW 330i, které je jednou z nejdostupnějších variant dobrého svezení. Pořizovací cena auta i úprav jen lehce přesahuje půl milionu korun. Nároky na servis jsou velmi nízké a dosti podobné například často používaným autům jako je Renault Clio Sport nebo Subaru BRZ.

Trackday na Nürburgring Nordschleife

Nájezd: 700 km
Cena vstupenky: 23 000 Kč
Pneumatiky: opotřebení 100 %
Brzdové desky: opotřebení 80 %
Brzdové kotouče: 25 %
Servis nutný po celodenním ježdění: výměna motorového oleje a brzdové kapaliny
Cena za opotřebené díly a servis: 35 000 Kč

Jeden den na Nordschleife včetně benzinu tak vyjde na 70 tisíc. V této ceně nejsou započítané další náklady spojené s opotřebením tlumičů, diferenciálu a dalších komponentů.

Trackday na Autodrom Most

Nájezd: 300 km
Cena vstupenky: 7 000 Kč
Pneumatiky: opotřebení 60 %
Brzdové desky: opotřebení 50 %
Brzdové kotouče: 25 %
Servis nutný po celodenním ježdění: výměna motorového oleje a brzdové kapaliny
Cena za opotřebené díly a servis: 20 000 Kč

Za jeden den na okruhu v Mostě pravděpodobně ujedete mnohem méně kilometrů než například na Nordschleife. Opotřebení a cena následného servisu bude ale velmi podobná. Autodrom Most je vzhledem ke svému profilu trati mnohem náročnější na opotřebení pneumatik a hlavně brzdového obložení. Musíte si hlídat hlavně levou přední pneumatiku a během dne ji přehodit za pravou, pokud nejsou směrové. S tím souvisí i specifické nastavení tlaků pneumatik. Opotřebení brzdového obložení je také mnohem vyšší. Časté brždění z rychlých rovinek do pomalých pasáží udržuje permanentně vysokou teplotu brzdového systému. Jeden den s 330i se skromným výkonem lehce přes 250 koní tak vyjde včetně vstupenky a benzinu na přibližně 33 000 Kč.

Výdaje za servis jsou logicky úměrné správnému použití komponentů a jízdnímu stylu.

Jezdím málo a teprve se učím. Musím se bát vysoké ceny za servis?

Jestli máte například Hyundai i30 N nebo Toyotu Supru a během jednoho dne na krátkém okruhu jako je Most najede okolo 20 kol, nemusíte se bát žádných závratných výdajů. Když nebudete přehřívat brzdy a pneumatiky a po každém třetím kole auto vychladíte, není třeba se bát výrazného opotřebení.
Méně intenzivním stylem ježdění vám brzdové obložení a pneumatiky vydrží minimálně čtyři návštěvy okruhového dne. Výdaje za servis jsou logicky úměrné správnému použití komponentů a jízdnímu stylu. Se správným přístupem vám poradí náš tým před akcí nebo během jízd v hlavním boxu.

Mám omezené finanční možnosti. Zajezdím si?

Určitě! Trénovat se dá s minimálním rozpočtem. Stačí pořídit například ojetou Mazdu MX-5 druhé generace nebo aspoň trochu zachovalé BMW E36 a vyrazit s námi do Sosnové u České Lípy. Investice na pořízení a základní servis za jedno z uvedených aut je maximálně 100 tisíc korun. Brzdy vydrží hodně dlouho a na celé auto stojí do pěti tisíc korun. Pneumatiky pro trénování v Sosnové stačí kupovat v bazaru nebo vyřazené kusy v pneuservisu. Celá sada vyjde na tisíc korun. Určitě se vyplatí mít dvě sady kol. V Sosnové se budou hodit.
Pro základní trénink a spoustu prvních zkušeností vám tato dostupná technika bohatě postačí. Užijete si navíc spoustu zábavy, protože každou chybu nebo malý ťukanec opravíte za pár stovek. Celá sezóna vás tak vyjde na maximálně 150 tisíc včetně pořízení auta, servisu, benzinu i vstupenek na okruhové dny.

Věřte, že investice do kvalitních a čerstvých pneumatik je rozumnější než všelijaké neověřené úpravy.

Jak zaplatit méně a jezdit více?

Zdají se vám uvedené ceny vysoké? Ano, jde jezdit levněji, najet méně kilometrů na trati, koupit levnější komponenty nebo nejezdit tak často. Jenže kdo to myslí s amatérským okruhovým ježděním vážně, musí být na sezónu opravdu dobře připraven. Proto našim zákazníkům doporučujeme začít výběrem toho správného auta. Určitě jsme zastánci jednoduchého pravidla. Koupit dostupnější auto a ušetřené peníze investovat do ježdění.

Tak například za 1,5 milionu korun můžete mít hezké BMW M2 a ještě vám zbyde na dvě návštěvy závodního okruhu. Nebo si můžete koupit zánovní Subaru BRZ za polovinu ceny a najet několik stovek okruhových kilometrů, prožít spoustu zážitků, a hlavně se zdokonalit v řízení. Utratíte stejných 1,5 milionu, ale bude z vás mnohem lepší řidič a poznáte celou řadu zajímavých závodních okruhů. Podobný příklad jde samozřejmě aplikovat ve všech cenových relacích.
Ušetřit můžete také na servise. Ne za samotnou údržbu. Ale za všemožné úpravy. Určitě je dobré se před jakýmkoliv nákupem performance nebo závodních dílů zamyslet nebo ideálně poradit s ověřeným odborníkem. Věřte, že investice do kvalitních a čerstvých pneumatik je mnohdy rozumnější než všelijaké neověřené úpravy.

Co když mi už moje auto nestačí?

Může se stát, že narazíte na limity svého auta. Hlavně u méně výkonných silničních aut to není žádné překvapení. Opět začnete přemýšlet jak auto „vylepšit“ nebo zrychlit. Pamatujte, že se vždy vyplatí pouze komplexní a odborně provedená úprava. Snížené pružiny a „načipovaný“ motor vaše auto nikam neposunou. 

Tím se dostanete před rozhodnutí, jestli do své zánovní M2 investovat bezmála půl milionu korun nebo rovnou pořídit funkční auto přímo z fabriky. Například ne o moc rychlejší, ale řidičsky zajímavější Cayman GT4. Za nás je odpověď velmi jednoduchá. Hotové auto z fabriky. Ušetříte nejen spoustu vícenákladů, ale i času a nervů při nekonečném hledání dokonalého sladění všech upravených komponentů. 

Ano, také se v autech takzvaně hrabeme a různě je ladíme k obrazu svému. Chceme, aby lépe fungovala na okresce nebo vydržela celodenní jízdy na závodní trati. Jenže v první řadě to děláme, abychom získali vlastní a reálné zkušenosti a mohli je s čistým svědomím předávat našim zákazníkům. Když se nás někdo zeptá, jaké koupit tlumiče nebo sání? Rádi řekneme náš názor i zkušenost, ale rada bude většinou stejná. Kupte si hotové auto.