5 JEDNODUCHÝCH TIPŮ PRO SNÍŽENÍ HMOTNOSTI

18.11.2022

Hmotnost má zásadní vliv na chování každého auta. Jednoduše řečeno lehké auto dělá vše lépe než těžké. Rychleji akceleruje, snadněji brzdí, ochotněji zatáčí a v neposlední řadě je méně náročné na spotřebu všech provozních materiálů. Jenže odlehčit auto o 1 kg může být často finančně náročnější než mu přidat 1 kW výkonu. Pojďme se podívat na 5 efektivních a dostupných způsobů odlehčení.

Pokud máte v garáži Caterham, Lotus nebo Alpine A110 můžete rovnou tento článek přeskočit. Jestli ale jezdíte některým z moderních hothatchů, BMW nebo i Porsche, určitě zbystřete. Snížení hmotnosti z vašeho auta udělá nejen rychlejší stroj na silnici i okruhu, ale také si mnohem víc užijete jeho řízení.

Proč a jak auto odlehčovat?

Odpověď na otázku proč, je velmi snadná. Lehčí auto rychleji akceleruje, snadněji brzdí a ochotněji mění směr jízdy. Přenosy hmotnosti hlavně na kluzkém povrchu doprovází nadbytečná setrvačnost a podvozek lehkého auta může být měkčeji naladěný, což se hodí zejména pro silniční použití. Bonusem nízké hmotnosti jsou výrazně menší nároky na pneumatiky, brzdovou soustavu i jednotlivé části podvozku. V neposlední řadě je jízda s lehkým a obratným autem výrazně zábavnější!

Lehčí auto rychleji akceleruje, snadněji brzdí a ochotněji mění směr jízdy.

Jak auto odlehčit?

To už je otázka na výrazně rozsáhlejší odpověď. Pokud opravdu toužíte po lehkém autě, je dobré rovnou takové pořídit. Asi všichni známe modely od automobilek Caterham, KTM, Lotus nebo Alpine. Lehká auta najdete ale i mezi dostupnými ojetinami. Patří k nim například opravdu levná Suzuki Swift, Mazda MX-5 nebo Renault Clio Sport (když vynecháme poslední generaci s turbomotorem a automatickou převodovkou).

Za relativně lehká auta na svoji kategorii můžeme považovat také Toyotu GR86 nebo čtyřkolový GR Yaris. Lehkých aut je samozřejmě ještě mnohem víc a některé automobilky nabízejí dokonce speciální, často limitované, edice svých sportovních modelů se sníženou hmotností. Potom je tady ještě kategorie supersportovních aut, kterým v oblasti nízké hmotnosti dominuje například britský McLaren.

Smysluplně můžete ale odlehčit i své stávající sportovní auto. Stačí zajet do renomovaného servisu, který má se sportovními nebo závodními úpravy reálné zkušenosti. Některé základní kroky bezpečného odlehčení auta zvládnete dokonce i doma v garáži. Všechny jednotlivé zásahy ale dobře naplánujte a myslete na souvislosti, které při odlehčování ovlivňují jízdní projev auta.

Pokud totiž z interiéru „vyházíte“ 80 kg, bude vaše auto prakticky neovladatelné. Inženýři ve fabrice věnovali spoustu hodin nalezení ideálního rozložení hmotnosti, které jen pouhým vyhozením zadních sedadel okamžitě narušíte. Současně jsou na určitou hmotnost nastaveny také tlumiče a pružiny. Sami jsme si tyto rozdíly postupně vyzkoušeli při úpravách našeho BMW 330i.

1. Lehká kola 

Jednou z nejdostupnějších a nejefektivnějších metod pro zlepšení jízdních vlastností auta jsou lehká kola. Bohužel celá řada automobilek tento detail příliš neřeší a většina sportovních modelů jezdí na nesmyslně těžkých designových kolech. Najdeme ale i několik výjimek, jako je například Toyota GR Yaris s kovanými koly BBS nebo BMW M3 generace G80, které nabízí lehká kovaná kola hned v několika v rozměrech. 

Jako příklad dostupného sportovního auta můžeme použít povedený hothach Ford Fiesta ST. Výrobce používá na tomto modelu 17“ kola, která váží něco málo přes 10 kg (hmotnost jednoho kola). Hmotnost odlehčených sportovních nebo závodních kol renomovaných výrobců se ve stejném rozměru pohybuje okolo 7 až 8 kg (hmotnost jednoho kola – rallye specifikace litých kol mohou být těžší). 

Společně s výběrem kvalitních sportovních pneumatik můžete snadno ušetřit okolo 15 kg neodpružené hmotnosti. Takovou zásadní úsporu hmotnosti poznáte při akceleraci, brzdění i přejezdu nerovností. Tlumiče i pružiny mají s lehkými koly mnohem méně práce a rozdíl poznáte okamžitě v řízení auta.

Pokud při nákupu aftermarket kol zachováte OEM rozměry i ET nebude mít tato úprava žádné negativní projevy na jízdní vlastnosti auta. Naopak vždy získáte jen pozitiva.

Jednou z nejdostupnějších a nejefektivnějších metod pro zlepšení jízdních vlastností auta jsou lehká kola. Tlumiče i pružiny mají s lehkými koly mnohem méně práce. Rozdíl poznáte okamžitě v přesnějším a lehčím řízení auta.

2. Odlehčené brzdy

Podobně jako s lehkými koly, můžete spoustu neodpružené hmotnosti ušetřit sportovními nebo závodními brzdami. Základem jsou dvoudílné kotouče s hlinkovým nebo duralovým středem. Obecně jsou o něco dražší než jednodílné kotouče. Nicméně při jejich další výměně kupujete jen samotný rotor a střed kotouče zůstává (střed vydřží podle konkrétní aplikace asi tři výměny kotouče). Na jednom dvoudílném brzdovém kotouči ušetříte okolo 2 až 3 kg.

Další důležité kg neodpružené hmotnosti ušetříte kompletním brzdovým závodním kitem. Kromě brzdových kotoučů snižují další hmotnost lehké brzdové třmeny z hliníku. Největší rozdíl je hlavně při výměně za plovoucí ocelové třmeny. Kompletním brzdovým kitem je možné ušetřit okolo 10 až 15 kg neodpružené hmotnosti na celém autě podle zvolené velikosti brzdových komponent.

Závodní brzdy ale vyžadují speciální přístup a pravidelný servis. Podrobněji se tématu sportovních a závodních brzd věnujeme v tomto článku.

3. Skořepinová sedadla

Instalací závodních skořepinových sedadel například od výrobců Sparco nebo Recaro ušetříte další porci kilogramů bez jakéhokoliv negativního dopadu na jízdní projev auta. Sedadla řidiče i spolujezdce jsou prakticky v polovině rozvoru auta. Dopad na změnu vyvážení auta je tedy minimální.

Výměnou skořepinových sedadel za původní OEM sedadla ušetříte hmotnost hlavně v případě, že je vaše auto vybaveno elektrickým nastavením sedadel. V takovém případě je úspora hmotnosti okolo 20 kg v součtu obou sedadel. Pokud ale máte auto s manuálně nastavitelnými sedadly počítejte s úsporou „jen“ okolo 10 kg. Skořepinové sedadlo je sice lehké a váží okolo 5 až 7 Kg, ale musíte počítat ještě hmotnost pojezdů a konstrukce pro uchycení do karoserie. Rázem se pohybujete na hmotnosti okolo 15 kg u jednoho kompletního sedadla.
Hlavní výhodou skořepinových sedadel není primárně jejich nízká hmotnost, ale ergonomie za volantem. Více na téma sportovní a závodní sedadla se dočtete v tomto článku.

4. Odlehčení interiéru a karosářských dílů

Na první pohled nejjednodušší a nejdostupnější variantou snížení hmotnosti je kompletní „vyházení“ interiéru. Koberce, zadní sedadla, audiosystém, veškerá čalounění a další části interiéru klidně ušetří 80 kg. Auto bude ale výrazně hlučnější a hlavně přijdete o jeho původní vyvážení.

Takové radikální změny hmotnosti auta určitě doporučujeme spojit s výměnou OEM podvozku za sportovní/závodní stavitelné tlumiče a pružiny. Profesionální nastavení podvozku na vahách je v případě zásadního odlehčení jedinou šancí, jak naučit auto opět jezdit. Více na téma úpravy podvozku se dočtete v tomto článku.

Auto můžete odlehčit také karbonovými nebo laminátovými díly karoserie. Například BMW nabízí v katalogu originálního příslušenství pro model M2 karbonovou kapotu, přední blatníky, střechu a víko zavazadlového prostoru. Na trhu je i několik aftermarket dílů na nejrůznější modely aut. Cena za tyto díly je však často velmi vysoká.

5. Lehká baterie

Výměna klasické autobaterie za lehkou lithiovou ušetří v závislosti na typu auta 10 nebo klidně i 20 kg. S mechanicky jednoduchou a rychlou výměnou souvisí několik dalších kroků. U moderních aut by při výměně baterie mělo dojít k přenastavení ovládání baterie v řídicí jednotce pro její správné fungování. Jde hlavně o nastavení Ah, které mají některé lithiové baterie často nižší než standardní olověné nebo gelové baterie. Tento krok neplatí pro všechny produkty. Nejnovější modely lithiových baterií mají dostatečnou kapacitu a dokáží spolupracovat s moderními alternátory i systémem start/stop.

Lehké lithiové baterie je dobré při delším odstavení auta napojit na udržovací nabíječku (podobně jako každou jinou autobaterii). Některé modely renomovaných výrobců nabízí dokonce mobilní aplikaci, pomocí které můžete stav baterie sledovat online v reálném čase.