BMW M2, která umí zajet ring pod 7:30

19.05.2021

Sportovní ježdění je pro nás v první řadě o emocích a zážitcích. Na našem blogu se s vámi dělíme o zkušenosti a užitečné informace nejen z prostředí závodních okruhů. V seriálu CORNERS STORIES navíc přinášíme zajímavé příběhy našich přátel i zákazníků.

S Vojtou (@vojtech_89) se známe dlouhá léta a pojí nás první okruhové krůčky. Podobně jako já začínal s auty od BMW, u kterých zůstal dodnes. Vystřídal hned několik výkonných modelů a aktuálně jezdí hlavně na Nordschleife s docela rychlou M2 Competition. Kdo někdy jezdil na ringu tak moc dobře chápe, že čas okolo 7:30 BTG je opravdu slušný kalup. Jak taková jízda vypadá, se můžete podívat na Vojtově Instagramu nebo YouTube kanále.

Jaké bylo tvoje první sportovní auto a proč jsi nyní zvolil M2 Competition?

Moje první sportovní auto bude v očích mnoha lidí „málo“ sportovní. Bylo to BMW 320si E90, které mělo pouhých 173 koní. Jeho geniální naladění už z fabriky mě řidičsky nadchlo natolik, že jsem se díky tomu začal zajímat o okruhové ježdění. Tehdy jsem jezdil s čistě sériovým provedením, co se techniky týče. S postupem času jsem přesedlal na různé modely od BMW a BMW M, které všechny prošly nějakými vylepšeními, vždy minimálně brzdového systému. 

Dlouhá léta jsem si na okruzích užíval hlavně svoji M3 E46, která prošla mnoha úpravami a zkoušením různých výrobců performance dílů. Na trhu jsem ne vždy našel díly, které jsem přesně potřeboval, nebo byly přes můj aktuální rozpočet. Tehdy jsem se ještě příliš neorientoval ve výrobcích. Byl jsem tedy odkázán prakticky na různá doporučení nebo recenze. Občas jsme nějaký díl museli po pár měsících vyhodit a koupit prostě jiný. Mnoho věcí bylo nutné vymyslet a udělat po svém. To mi samozřejmě přineslo jisté zkušenosti pro budoucí úpravy na stávajícím autě. 

K M2 Competition jsem došel přirozeným vývojem. Koukal jsem již po původní M2 s motorem N55, ale ta mi tehdy nepřišla dostatečně M a motor pod kapotou neměl takový potenciál. Po představení verze Competition jsem neváhal a utíkal ke svému prodejci panu Absolonovi (@marekabs), udělali jsme specifikaci a objednali dříve, než kdokoliv auto naživo v ČR viděl. Díky tomu se mi do ruky dostala jedna z prvních M2 Competition, která byla do ČR dovezena pro zákazníky.

V mezičase jsem samozřejmě už hledal, co na autě upravit a začal jsem objednávat. Takže ještě u prodejce byla M2 Competition doplněna o drobné karbonové M Performance doplňky a ze showroomu jela rovnou k mému mechanikovi na další úpravy. M2 Competition nemá v poměru ceny, reálných výkonů na okruhu a možností úprav konkurenci. Seženete na ni snad úplně vše. Co není k sehnání, už je pravděpodobně někde ve vývoji. V tomto ohledu je M2 Competition takový nástupce E46 M3.

M2 Competition nemá v poměru ceny, reálných výkonů na okruhu a možností úprav konkurenci.

Tvoje M2 Competition má celou řadu úprav. Přesto je to kompromis na okruhy i veřejné silnice. Proč jsi šel touto cestou?

Zmíněná M3 E46 byla postavena striktně na okruhy. Byla skoro bez interiéru, neměla žádné tepelné ani zvukové izolace, měla celorám, okruhově nastavený podvozek s agresivní geometrií, nepohodlné skořepiny, pouze šestibodové pásy, extrémně hlasitý výfukový systém bez jakéhokoliv omezení, laminátové a karbonové náhrady venkovních panelů.

V rámci odlehčování jsem vyhodil i klimatizaci a tak se z M3 stalo prakticky nepoužitelné auto na běžné silnice. Udělal jsem z ní prostě „vlekové“ auto na značkách. To mě samozřejmě za ty roky omrzelo a chtěl jsem se vrátit do pohody. Tedy v rychlém autě dojet na okruh, užít si tam jízdy a pohodlně zase zpět domů.

Toho se snažím stále držet, ačkoliv tuhost podvozku se stále zvyšuje. Používám třícestný podvozek, kde jsme s výrobcem doladili správné tlaky dusíku, tak aby mi rozsah tuhosti vyhovoval na jednom konci rozsahu na okruhu a na druhém konci rozsahu na přejezdy po silnici. Jsem v tomhle dost zarputilý a nedělám žádné úpravy, které by snížily počet míst k sezení ani celkové pohodlí. Aktuálně jsem měnil sedačky, za karbonové skořepiny. Raději jsem zaplatil víc, koupil sklopné a s výhřevem, abych nepřišel o pohodlí, které auto ve čtyřmístném provedení přináší.

Podle čeho vybíráš mechanika? Z naší zkušenosti víme, jak je náročná správná instalace a nastavení.

Na českém trhu je široká škála garáží různých kvalit a různých přístupů. Někdo se rád pouze prezentuje na sociálních sítích a snaží si získávat zákazníky pomlouváním konkurence, nebo vydáváním cizích výrobků za své vlastní. To jsou pro mě nepřekousnutelné věci! S takovými „mechaniky“ nehodlám nikdy spolupracovat.

V česku jsou samozřejmě i dílny, které umí odvést kvalitní a profesionální práci. Nechají si za to pořádně zaplatit (což je v pořádku), ale takové firmy si celkem chrání své know-how a nechtějí, aby zákazník byl u procesu a montáže úprav. Mě vyhovuje u vývoje být fyzicky, podílet se na tom, vidět jak se co dělá, případně přidat pomocnou ruku k dílu. Běžné údržby a instalaci všech dílů provádím u svého dobrého kamaráda v Autoservisu Kříž v Horoměřicích. Je to pro mě blízko domu, na termínu se vždy domluvíme a mám v něj plnou důvěru. Když potřebuji něco speciálního jako je například okruhová geometrie nebo právě zmíněná úprava tlaků v tlumičích, tak se obracím na zkušeného bývalého závodníka Petra Kabátníka. Má malinkatou dílnu na jedno auto, ale tam kdykoliv přijedete, tak se můžete najíst ze země. Takže volím spíše cestu dlouhodobě ověřené kvality za akceptovatelné peníze v menších a méně známých dílnách.

Volím spíše cestu dlouhodobě ověřené kvality za akceptovatelné peníze v menších a méně známých dílnách.

Jaké jsou tvoje dosavadní zkušenosti s aftermarket úpravami? Řešil jsi nějaké zásadní komplikace?

Každých pár měsíců se na trhu objevují další a další aftermarketové díly pro M2 Competition. Je těžké se ve všech vyznat a orientovat se v jejich kvalitě. Další problém je v tom, že neplatí pravidlo „co funguje na jednom modelu auta, bude fungovat i na jiném“. Takže i když člověk sáhne po dílech od renomovaného výrobce, neznamená to, že bude spokojen a bude to fungovat podle jeho představ. Přešel jsem z tohoto důvodu už na druhý třícestný podvozek v řadě. Nyní jsem konečně spokojen a další změnu neplánuji, nebo aspoň ne v dohledné době.

Každý, kdo má v úmyslu postavit okruhové auto, by si měl seřadit priority, podle nichž bude postupovat. Co se týče mého žebříčku důležitosti, tak tím nejdůležitější jsou brzdy, potom podvozek s geometrií, pneumatiky a potom teprve zbytek. Výkon nemá smysl zvyšovat, dokud nejsou tyto části perfektně funkční a nevytvoří dostatečnou oporu právě pro zvýšení výkonu.

Tvoje M2 Competition vypadá na první pohled zcela sériově, ale jezdíš na ringu časy jako hobby řízené Porsche GT3. Jaký je tvůj cíl pro letošní sezonu?

Vypadá sériově a kromě pár drobností sériová je… Ne sranda, je na ni uděláno spoustu úprav a vylepšení, při zachování OEM vzhledu. Moje cíle jsou každý rok stejné a to překonat sám sebe. To je hnací motor toho co dělám. Samozřejmě se s kamarády popichujeme, ale i to nás všechny tlačí ke zlepšení. Naštěstí kolem sebe mám spoustu lidí stejné nátury. Navzájem si radíme co kde zlepšit, jaké úpravy dát a co naopak nemá smysl. To mi také ušetřilo spoustu pokusů, které bych jinak udělal. Takže mít okolo sebe dobrou partu lidí se stejným zájmem je jedna z nejcennějších věcí na hobby okruhovém ježdění.

Jinak pokud nás na Nordschleife tento rok pustí, tak bych se rád dostal pod 7:30 BTG, což by neměl být problém, když jsem loni byl na 7:33 BTG se sériovým výkonem. České cíle v Mostě mám opět překonat sám sebe, takže být pod 1:47.

Kolik kol na Nordschleife ujedeš na jednu sadu pneumatik a brzdových desek? Je servis na upravené auto výrazně dražší než na sériové?

To nemám úplně přesně spočítané. Záleží jaké pneumatiky a destičky má člověk zrovna na autě. Jestli destičky správně zajel a někdy to může být i o štěstí. Minulý rok mi třeba pravá přední pneumatika vydržela 6 kol na Nordschleife, kde jsem ji roztrhl o obrubník v úseku Wippermann. Nejčastěji jezdím semislicky Pirelli. Ty mi vydrží orientačně okolo 30-50 kol na Nordschleife a přejezdy. Destičky jezdím Endless a ty mi většinou stačí na celou sezónu, takže asi tak 90 kol na Nordschleife a nějaká kola na jiných okruzích. Servis na hobby okruhovém autě je samozřejmě finančně mnohem náročnější než na autě, s kterým jezdíte na výlety a do práce. Jak z důvodu časté výměny náplní, destiček, kotoučů a pneumatik, tak z důvodu ceny těchto vysoce kvalitních spotřebních věcí.

 

Nefunguje ani stejný setup na všech okruzích, natož aby fungoval na okruhu i na okresce.

Může jeden setup fungovat na okresce a zároveň při hobby ježdění na okruhu?

Nefunguje ani stejný setup na všech okruzích, natož aby fungoval na okruhu i na okresce. Mám na autě stabilně setup na Nordschleife, který je jakž takž přijatelný i na okreskách, ale samozřejmě není na okresky ideální. Do Mostu nebo na podobné placaté moderní okruhy by bylo potřeba auto ještě přitvrdit a zvětšit odklony, abych byl schopen jezdit to maximum, které jsem z auta schopen já dostat. Ale M2 Competition jsem si kupoval hlavně kvůli mé závislosti na Nordschleife, takže to je pro mě prioritní nastavení.

Říkáš, že priorita je pro tebe Nordschleife, jezdíš i jinam než tam a do Mostu, který jsi také zmínil?

Za posledních 11 let, co se na track days a hobby ježdění na okruzích pohybuji, jsem navštívil mnoho krásných okruhů. Byl jsem za tímto cílem ve Velké Británii, kde jsem musel zažít mini Nordschleife v podobě Cadwell Parku a zajímavý Brands Hatch. S Nordschleife se zase automaticky pojí návštěvy Spa Francorchamps, jindy jsem to zase spojil s návštěvou krásného technického okruhu Bilster Berg.

V Čechách jsem byl párkrát i v Brně, ale už je to pěkná řádka let nazpět. No a poslední okruh, kde jsem zatím jezdil, je Salzburgring. Určitě to není finální seznam a „sbírku“ chci dál rozšiřovat. Lákají mě italské, španělské a francouzské okruhy. Samozřejmě chci někdy zajet k sousedům na Slovakia Ring. Je celkem ostuda, že jsem tam ještě nebyl, ale stále to odkládám a čekám, až bude D1 průjezdná bez omezení a velké šance kolon.

Máš v plánu ještě nějaká další vylepšení auta?

Vždy je něco v plánu, ale plány se mění. To co se mi líbí dnes, se mi nemusí líbit za týden. To co dnes není na trhu teď, může být na trhu za měsíc. Vývoj je stále nějaký, udělal jsem úpravy na sezónu 2021, otestuji je a pak uvidím jejich přínos v maximálním zatížení. Vždy se dá něco zlepšovat, ale důležitá je pro mě hranice komfortu a využitelnosti auta. Aktuálně potřebuji zlepšovat hlavně sebe a své dovednosti, které jsou pozadu za autem.