NEJLEPŠÍ PORSCHE 911

24.04.2023

Rok 2023 je pro stuttgartskou automobilku ve znamení oslav. Od představení prvního sportovního auta se znakem Porsche totiž uplynulo dlouhý 75 let. Vyzkoušeli jsme při této příležitosti rovnou všechny generace 911 v jeden jediný den na závodním okruhu v Brně.

Ať už se bavíme o jakékoliv generaci ikonického modelu 911 je to bezesporu jedno z nejlepších sportovních aut své dekády, ba možná to vůbec nejlepší. Platí to už od 60.let a za celou historii 911 se na tom nic nezměnilo. Nejde jen o samotné jízdní vlastnosti a radost z řízení. Důležitým aspektem je použitelnost a odolnost 911 při sportovním ježdění. Ne nadarmo ostřílení borci žijící v okolí Nürburgringu říkají, že je 911 „nejlevnější“ sportovní auto. Zkrátka jej koupíte a jen jezdíte. Nepotřebuje žádné dodatečné úpravy, vylepšení ani šetrné zacházení. Odveze vás do kavárny, do práce, na výlet, ale zároveň vydrží kroužit celý den na závodním okruhu. Pochopitelně vyžaduje odpovídající servis, jako každý jiný stroj.

První generace 901

Cesta nekonečné evoluce za dokonalostí odstartovala v roce 1948, kdy si Ferry Porsche splnil svůj sen o sportovním autě a se svým týmem vyrobil Porsche 356 ‘No. 1′ Roadster. Následovala verze 356 s pevnou střechou, která vynikala lehkou konstrukcí. Designem toho sportovního Porsche se inspirovala i první generace 911 z roku 1963 s označením 901. Tato první 911 byla navržena jako větší verze 356 se zadními sedadly.

Původní 911 používaly dvoulitrové motory boxer s výkonem 130 koní. Možná to zní jako málo, ale hmotnost prvních verzí 911 se pohybovala okolo jedné tuny. Jak velikost motorů, tak jejich výkon během následujícího desetiletí narostl a vyvrcholil legendární verzí 2.7 Carrera RS naladěnou 210 k.

Jakmile se ale s 901 skamarádíte, dokážete jet docela svižným tempem, aniž byste stařičký motor museli ždímat v omezovači otáček.

Jak jezdí první 911?

Ročník produkce napovídá, že tohle nebude příliš velký řidičský zážitek při přesednutí z moderního auta. Přece jen se bavíme o skutečně historickém autě, které používá torzní tyč místo konvenčních tlumičů a pružin, jak známe z dnešních aut. Motor nemá příliš vysoký výkon, řízení posilovač a brzdy ABS.

Pravdou je, že hodně záleží na stavu konkrétního kusu. Řídili jsme několik 901 rozdílného ročníku výroby i nájezdu kilometrů. Popravdě tohle auto vás velmi rychle vyvede z omylu a kdyby vám někdo řekl, že bylo vyráběné v 80.letech budete mu dost možná věřit. Ovládání je totiž překvapivě snadné a intuitivní. Snad jen pedály uchycené v podlaze se „mačkají“ trochu nezvykle a budete si zkrátka chvíli zvykat, stejně jako na jejich tuhý chod.

Jakmile se ale s 901 skamarádíte, dokážete jet docela svižným tempem, aniž byste stařičký motor museli ždímat v omezovači otáček. Tlumení podvozku sice pochopitelně není na úrovni moderních aut, ale obratnost auta vás díky nízké hmotnosti překvapí. Nenahraditelný je hlavně pocit z toho, jaké vlastně řídíte auto. Vyrazit s takovým strojem do alpských průsmyků je jistě sen nejednoho nadšeného řidiče.

Takzvaný Model G

Vylepšená „druhá“ generace označovaná G-series nebo Model-G se stala s 198 414 prodanými kusy doslova bestsellerem. Deset let po premiéře modelu 911 inženýři Porsche provedli první důkladné inovace a update techniky.

G-series se vyznačovala výraznými měchovými nárazníky. Inovací navrženou tak, aby splňovala nejnovější normy nárazových testů ve Spojených státech. Ochranu cestujících dále zlepšily tříbodové bezpečnostní pásy ve standardní výbavě nebo také integrované opěrky hlavy. Jedním z nejdůležitějších milníků v sáze 911 bylo odhalení prvního Porsche 911 Turbo v roce 1974 s třílitrovým motorem o výkonu 260 k a obrovským zadním spoilerem.

Jak jezdí 911 CS?

Oproti první 901 se toho v G-series pocitově příliš nezměnilo, přestože podvozek dostal delší rozvor i širší rozchod kol a motory mají výrazně vyšší výkon. Nás nejvíc bavila limitovaná verze CS se sníženou hmotností a atmosféricky plněným motorem. V pomalých rychlostech je jízda sice trochu „neohrabaná“ a těžkopádná, ale jakmile zrychlíte auto doslova ožije a začne hezky fungovat. To je hlavní rozdíl oproti zmíněné 901, který je mrštná i v nízkých rychlostech.

Pořád od řidiče ale vyžaduje spoustu soustředění na správně trefený rychlostní stupeň v hrubé převodovce Getrag a dobře zvolenou stopu mezi výmoly na silnici. Nerovnosti totiž dokážou CS docela znervóznit a následně také řidiče, protože lehké auto s výkonným motorem dokáže zrychlit s překvapivou intenzitou. Rychlosti okolo 200 km/h jsou tedy docela běžné, což v autě z roku 1987 zní trochu děsivě. To hlavně když si uvědomíte slabý výkon brzdového systému a hodnotu sběratelského auta.

Revoluční generace 964

Právě když automobiloví experti předpovídali brzký konec éry modelu 911 kvůli její koncepci motoru vzadu, byla v roce 1988 představena 911 Carrera 4 s generačním označením 964. Po patnácti letech výroby byla platforma 911 radikálně přepracována a dočkala se 85 % nových komponent. Vzduchem chlazený plochý motor o objemu 3,6 litru poskytoval v základním provedení výkon 250 koní. Navenek se 964 od svých předchůdců lišila sice jen nepatrně, ale aerodynamickými polyuretanovými nárazníky a automaticky se vysouvajícím zadním spoilerem byla po technické stránce úplně jiná.

Nový model byl navržen tak, aby řidiče zaujal nejen sportovním výkonem, ale také zvýšeným komfortem. Poprvé se tak objevilo ABS, Tiptronic, posilovač řízení nebo airbagy a hlavně nové auto jezdilo na zcela přepracovaném podvozku s rameny z lehké slitiny a vinutými pružinami místo předchozího zavěšení s torzní tyčí.

Nejdříve byla v prodeji pouze verze s pohonem všech kol Carrera 4 a Carrera 2 s pohonem zadních kol přišla na trh o šest měsíců později. Kromě verzí Carrera Coupé, Cabriolet a Targa si od roku 1990 mohli zákazníci objednávat také 964 Turbo. To bylo zpočátku poháněno osvědčeným plochým motorem o objemu 3,3 litru a v roce 1992 bylo modernizováno o výkonnější 3,6litrovou pohonnou jednotku o výkonu 360 k. Mezi sběrateli jsou dnes obzvláště žádané modely 911 Carrera RS, 911 Turbo S a 911 Carrera 2 Speedster.

Nový model byl navržen tak, aby řidiče zaujal nejen sportovním výkonem, ale také zvýšeným komfortem.

Jak jezdí Porsche 964?

Čtyřkolkové Porsche 964 je jedno z největších překvapení. To hlavně zásluhou „moderního“ podvozku a tuhé karoserie. Po přesednutí z předchozích generací máte pocit, jako byste řídili auto nedávných let. Například ve srovnání s BMW E30 působí robustnějším, ale zároveň lehčím dojmem. Ochotněji zatáčí, je stabilnější při brzdění a doširoka rozkročený podvozek dodává masivní trakci hlavně v kombinaci s pohonem všech kol.

Velkým rozdílem je také ergonomie. Je to první 911, ve které se sedí skutečně pohodlně a vše padne do ruky. Kabina je utlumenější, komfortnější a motor i podvozek přenáší méně vibrací. Je to klasické auto, se kterým chcete jezdit každý den, protože jednoduše padne do ruky, vypadá senzačně a není tak náročné na řízení jako starší ročníky. Tím nemyslíme z řidičského pohledu, ale fyzického. Ovládací prvky starých 911 jsou totiž obecně velmi tuhé.

Z pohledu řidičského jsou všechny generace 911 velmi intuitivní a předvídatelné. Vlastně je mnohem jednodušší jet dynamicky se starými 911 než s těmi nejnovějšími, ačkoliv mýty a legendy vyprávějí přesně odlišné historiky.

Generace 993 poprvé s biturbo motorem

911 s interním označením 993 zůstává nepřekonanou ikonou pravověrných fanoušků Porsche. Integrované nárazníky podtrhují eleganci a styl. Přední část je posazena níže než u dřívějších modelů, což umožňuje přechod z kulatých na polyelipsoidní světlomety. 993 si rychle získala reputaci pro výjimečnou spolehlivost. Byla také velmi agilní díky nově navrženému hliníkovému podvozku. Verze Turbo byla první, která měla biturbo motor, což jí v roce 1995 poskytlo nadstandardní výkony. Hliníková kola s dutými paprsky, která se nikdy předtím nepoužívala na žádném autě, byla další zajímavou inovací této generace Turba. Na jeho základě byla postava legendární a ultimativní verze GT2.

Jak jezdí Porsche 993?

Generace 993 z 90.let působí jako skutečné sportovního auto i z dnešního pohledu. Opět jako u všech ostatních starých aut záleží na technickém stavu. My jsme řídili 993 v senzační kondici se sportovním podvozkem, závodním bezpečnostním rámem a převodovkou převzatou z GT2 s kratším převodem diferenciálu.

Řazení, řízení a celkové spojení řidiče s 993 je fantastické. Zlepšuje se s narůstající rychlostí a je to první 911, které se nebojíte trochu naložit. Je to samozřejmě rokem výroby, menší pokorou k méně historické technice, ale také solidností, kterou celé auto působí na řidiče. Ostré brzdy, plný plyn až k omezovači a ostré nájezdy do zatáček jsou pro 933 úplnou samozřejmostí, stejně jako dokonale ladné přetáčivé smyky.

Generace 996 a konec vzduchem chlazených motorů

Kontroverzní generace 996, která sjížděla z montážní linky v letech 1997 až 2005, představovala zásadní zlom v historii modelu 911. Zachovala si veškerý charakter, ale přesto byl zcela jiným autem. Tato komplexně přepracovaná generace byla první, která byla poháněna vodou chlazeným plochým motorem. Díky čtyřventilovým hlavám válců se výrazně zvýšil výkon při současném snížení emisí, hluku a spotřeby paliva.

Vnější design byl reinterpretací klasické linie 911, ale s nižším koeficientem aerodynamického odporu 0,30. Linky 996 byly také výsledkem sdílení komponentů s úspěšným modelem Boxster první generace. Jeho nejviditelnějším exteriérovým prvkem byly světlomety s integrovanými ukazateli směru, které se stali poznávacím znakem této generace. Byla to také první 911 s karbon-keramickými brzdami.

Porsche 996 je mnohem lepší, než si myslíte!

Možná na 996 koukáte skrze prsty kvůli podivnému tvaru světlometů. Pro někoho už to možná není skutečná 911, protože je první vodou chlazená. Jenže jakmile se svezete v tom správném autě ideálně ve verzi GT3, padne vám brada až na zem. Tohle je totiž skutečná řidičská nirvána! Vysokootáčkový motor, který zadupal všechny předchozí jednotky Porsche do země, dokonale přesná manuální převodovka a senzačně rozmístěné pedály, precizně a příjemně lehce zkalibrovaný posilovač řízení a hlavně podvozek, který je poddajný a zároveň úžasně komunikativní.

Jet s tímto autem je nejen obrovská zábava, ale je to i překvapivě dostupná zábava. Přestože cítíte lehký předek víc, než kdykoliv předtím dovolíte si hned po prvních kilometrech jít do 996 naplno. Za nás je právě 996 ve verzi GT3 ideálně s paketem Clubsport nejemotivnější Porsche, jaké jsme kdy řídili! Sakra a ten mechanický zvuk motoru a převodovky!

Řazení, řízení a celkové spojení řidiče s 993 je fantastické.

Generace 997 přinesla nové možnosti

V červenci 2004 Porsche představilo novou generaci modelů 911 Carrera a 911 Carrera S, interně označovaných 997. Čiré oválné světlomety se samostatnými blinkry v přídi byly vizuálním návratem ke starším modelům 911. Základní verze s plochým motorem o objemu 3,6 litru, nabízeli výkon 325 koní, zatímco nový motor 3,8 litru Carrera S zvládal na svou dobu velmi slušných 355 koní. Podstatně přepracovaný byl také podvozek a Carrera S byla standardně dodávána s Porsche Active Suspension Management.

V roce 2006 Porsche představilo 911 Turbo, první sériově vyráběné auto vybaveno turbodmychadlem s proměnnou geometrií turbíny. Vylepšení modelu na podzim 2008 učinilo 997 ještě efektivnější díky přímému vstřikování paliva a dvouspojkové převodovce. Nikdy předtím řada 911 nenabízela tak rozsáhlé možnosti specifikací a individuální konfigurací.

Jak jezdí Porsche 997 GT3?

Dost možná jedna z nejhezčích generací 911 GT3. Široké boky, čisté tvary s minimem průduchů a strohý interiér plný Alcantary. Na první pohled auto zaměřené na řidiče, které okolo roku 2010 doslova kralovalo Nürburgringu. Bylo to snad nejčastější auto, jaké jste na této trati mohli spatřit během trackdays a volných jízd. Porsche dokonce nasadilo jedno produkční auto vybavené pouze nadstandardními bezpečnostní prvky přímo do závodu 24h Nürburgring. Toto auto navíc do závodu přijelo po veřejných silnicích přímo ze Stuttgartu. Posádku tehdy tvořili Roland Asch, Patrick Simon a novináři Horst von Saurma s Chrisem Harrisem.

Generace 997 se stala legendou mimo jiné i díky fantastickému motoru „Mezger“, který byl u 991 nahrazen zcela novou jednotkou. Ve srovnání s 996 je novější 997 překvapivě ještě mechaničtější a hrubější auto. Od řidiče vyžaduje trochu víc zapojení a za nás postrádá „lehkonohost“ a jemnost 996. Někomu ale právě tato hrubá povaha 997 může vyhovovat o něco víc.

Generace 991 stanovila technologické standardy

Generace 991 ztělesňuje největší technický skok v historii 911. Zcela nový podvozek s upraveným rozvorem, větším rozchodem, mohutnějšími pneumatikami a ergonomicky optimalizovaným interiérem vytvořily ještě sportovnější a zároveň komfortnější pocit z jízdy. Z technického hlediska byla tato 911 celá o Porsche Intelligent Performance, tedy efektivitě a snížení spotřeby. Proto přišla o legendární motor „Mezger“. Zajímavostí této generace je také Porsche Dynamic Chassis Control nebo první manuální 7stupňová převodovka.

Jak jezdí Porsche 991 GT3?

Sportovní GT3 v generaci 991 byla první s možností dvouspojkové automatické převodovky PDK. Za nás ideálním řešením pro okruhové trackday ježdění. V první verzi 991.1 byla převodovka PDK dokonce jedinou volbou a po modernizaci nabídla 991.2 opět i manuální převodovku. Ta je skvělou volbou pro okreskové výlety a je skutečně brilantním kusem techniky. Pokud vám tedy nejde o časy na kolo je manuální verze skutečně velkým zážitkem.

Nový motor posunul 991 hlavně po modernizaci na vyšší úroveň. Pružnost i zrychlení je přes vyšší hmotnost auta dramaticky lepší než u 996 a 997. Zvuk nad 8 tisíci otáčkami je doslova návykový a podvozek má masivní přilnavost. 991 vyžaduje správnou práci s brzdovým pedálem a přenosy hmotnosti. Jakmile se tohle auto naučíte správně řídit budete nejen brutálně rychlý, ale užijete si také dokonalou kontrolu na limitu přilnavosti.

Aktuální generace 992

Nevypadá to stejně, ale základní silueta se nezměnila. Došlo k velkému stylovému skoku ve tvaru hlavně zadních světel. Základní modely Carrera mají stejné 3litrové ploché šestiválcové přeplňované motory, jako modernizovaná 991.2. Jsou však zase o kus ekonomičtější a výkonnější. Podle všeho přijde právě modernizovaná 992.2 poprvé s elektrifikovanými motory. Z aktuální produkce jsou naší volbou verze Carrera T a GT3.

Jak jezdí Porsche 992 GT3?

Nejnovější 992 GT3 přímo navazuje na předchozí 991 GT3. Motor je dokonce prakticky převzatých bez větších změn. Pro konstruktéry bylo největší výzvou splnění emisních limitů EU. To se nakonec podařilo díky výfuku, který mimochodem příliš neubral na senzačním zvukovém projevu. Při srovnání s 991 GT3 vás hned v první zatáčce překvapí mechanický grip přední nápravy a rychlým převodem řízení.
Říká se, že nová auta už nejsou tak dobrá, jak bývala. Za nás to v tomto případě rozhodně neplatí. Naše zkušenosti s 992 GT3 si můžete přečíst v tomto článku.

Chcete zkusit jednu nebo rovnou všechny generace 911 na vlastní kůži? Skvělou příležitostí je například brněnská agentura Adventure 911!