#under8 za pár tisíc

19. 8. 2020

Možná už jste na Nürburgringu několik kol odjeli. Nebo se teprve chystáte. To je úplně jedno. Protože to hlavní už víte. Nebude to levný výlet. Ukážeme vám ale jednu z možností jak si Nürburgring a hlavně Nordschleife užít co možná nejlépe za rozumné peníze.

Je několik možností jak se vydat na ring. Tou na první pohled nejméně komplikovanou je vyrazit vlastním sportovním autem. Musíte ale věřit, že brzdy a pneumatiky vydrží i na cestu domů. Přece jen myslete na to, že jedete přibližně 700 km daleko. Druhou možností je odvézt své auto na vleku a omezit tak zbytečný nájezd kilometrů po dálnici. Navíc pokud máte okruhově připravené auto bude to i výrazně komfortnější varianta. Můžete si také naložit druhou sadu kol, náhradní brzdové obložení a spoustu dalších užitečných drobností. Další a vlastně překvapivě ekonomicky výhodnou možností je půjčit si připravené auto přímo na ringu. Nemusíte se o nic starat a máte jistotu skvěle fungujícího stroje.

Ušetříte tak za opotřebení svého auta, můžete se docela dobře pojistit pro případ nehody a navíc ušetříte za půjčení vleku nebo případnou přepravu svého auta. Vždy připravená auta místních půjčoven nastavená přímo na Nordschleife mají navíc většinou bezpečností rám a kvalitní sportovní nebo závodní komponenty. Jízda na trati je díky tomu bezpečná a auto bez problémů funguje i několik ostrých kol v kuse. Musíte jen dobře vybírat, kde a jaké auto si půjčíte.

Další a vlastně překvapivě ekonomicky výhodnou možností je půjčit si připravené auto přímo na ringu. Nemusíte se o nic starat a máte jistotu skvěle fungujícího stroje.

My už řadu let důvěřujeme několika ověřeným půjčovnám, mezi které patří i Ringfreaks. Tato sympatická půjčovna v městečku Kelberg asi 10 kilometrů od vjezdu na trať má nabídku dostupných a skvěle postavených aut. Rádi se sem pravidelně vracíme hned z několika důvodů. V nabídce jsou řidičsky přívětivé předokolky i zadokolky ve specifikaci pro vytrvalostní závody VLN. Nejsou to tedy žádná levně upravená silniční auta ale opravdové závodní stroje. Pochopitelně nižších kategorií ale se vší potřebnou bezpečnostní výbavou odpovídající předpisům FIA. Krom vařeného bezpečnostního rámu v nich najdete i hasící systém nebo profesionální telemetrii AIM.

Právě proto jsou auta do Ringfreaks ideální pro nás i naše zákazníky. Bezpečně a za rozumné peníze v nich můžeme vyučovat ideální stopu na Nordschleife bez toho abychom museli brát ohled na často sériová sportovní auta našich zákazníků. Ta totiž většinou nevydrží více než dvě ostrá kola v kuse. Respektive vydrží, ale rozhodně jim to nedělá dobře.

Které auto vybrat?

V nabídce Ringfreaks si můžete vybrat z aut s předním nebo zadním pohonem nebo manuální či automatickou převodovkou. Začínajícím řidičům rozhodně doporučujeme jako první zkušenost Golf GTI postavený pro závodní kategorii VT3. Řidičsky nenáročná koncepce s předním pohonem a dvouspojkovou převodovkou DSG odpustí většinu řidičských chyb. Standardem jako u všech vozů je bezpečnostní rám, skořepinová sedadla, šestibodové bezpečnostní pásy a v tomto případě také ESP i ABS.

Pro pokročilejší řidiče je skvělou volbou sice méně výkonné, ale podvozkově velmi schopné Clio RS200. Sám o sobě je tento malý hothatch uznávaným sportovním autem. Řada světových medií dokonce tvrdí, že jde o nejzábavnější předokolku. Docela velkorysé tvrzení, které opravdu není daleko od pravdy. Točivý atmosférický motor je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Mezi předními koly je pochopitelně samosvorný diferenciál a závodní specifikace Ringfreaks navíc přidává lehká kola, závodní brzdové obložení a hlavně špičkové tlumiče KW Competition. S malým Cliem, které umí zajet čas BTG na Nordschleife pod osm minut dokážete předjet mnohem výkonnější sportovnější auta. 

Pro pokročilejší řidiče je skvělou volbou sice méně výkonné, ale podvozkově velmi schopné Clio RS200. Sám o sobě je tento malý hothatch uznávaným sportovním autem.

Možná už jste četli příběh našeho BMW E90 330i. Ringfreaks používají v podstatě stejné vozy jen v trochu pokročilejším stádiu úprav, homologované pro vytrvalostní závody VLN ve třídě V5. Atmosféricky plněný šestiválec s výkonem 270 koní pohání zadní kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Hodně zábavné a překvapivě rychlé auto je i na limitu dobře čitelné a nesnaží se vás vytrestat v každé zatáčce.

Pro opravdové nadšence je perfektní volbou sice staré ale pořád skvělá BMW E36 s šestiválcovým motorem. V 90.letech patřila E36 ke špičkovým závodním strojům a je oblíbená dodnes. Konkrétně dva kousky z garáže Ringfreaks mají dokonce úspěšnou závodní historii. Jeden z nich se zúčastnil dvou závodů Nürburgring 24h a dokonce získal druhé místo ve třídě! Stejné auto také získalo 1. místo ve třídě H4 v závodní sérii RCN v roce 2016. Tato stará BMW jsou prosta všech elektronických pomocníků, proto je doporučujeme zkušenějším řidičům.

Kdy si nejlépe zajezdím?

Stejně jako nad pronájmem auta se vyplatí zamyslet se nad výběrem jízd na Nürburgringu. Určitě jste slyšeli o takzvaných Touristenfahrten neboli jízdách pro veřejnost. Probíhají prakticky každý den během celé sezóny. Nejčastěji o víkendu ale také ve všední dny. To však jen několik hodin v podvečer. Rozhodně ale tyto večerní jízdy upřednostňujeme před celodenními víkendovými jízdami. Úterý až čtvrtek je na trati většinou téměř prázdno. Jestliže zvolíte víkend, neváhejte a vyrazte na trať hned ráno. Nejčastěji jsou jízdy zahájeny v 8 nebo 9 hodin. Přesné termíny zjistíte na webu nebo přímo v mobilní aplikaci Green Hell App.

Trochu nákladnější, ale o to přínosnější volbou jsou uzavřené trackdays. Probíhají většinou ve všední dny a od 9 do 17 hodin. Za předem uhrazený poplatek je v rezervovaném termínu zpřístupněn vjezd na trať jen registrovaným účastníkům. Počet je přísně limitován, takže se všichni vejdou na hlavní a vlastně docela skromné parkoviště na Döttinger Höhe. Výhodou je opravdu minimální provoz na trati a zkušení a ohleduplní řidiči. I na takové akce si můžete půjčit auto v půjčovně nebo rezervovat instruktora. Je to ta nejefektivnější a nejzábavnější cesta k poznání této neuvěřitelné trati.