Hyundai i30N s perfektně odladěným podvozkem Öhlins

27.09.2021

Sportovní ježdění je pro nás v první řadě o emocích a zážitcích. Na našem blogu se s vámi dělíme o zkušenosti a užitečné informace nejen z prostředí závodních okruhů. V seriálu CORNERS STORIES navíc přinášíme zajímavé příběhy našich přátel i zákazníků.

Upravených Hyundai i30 N jezdí na naše okruhové akce hned několik. Jedna z nich patří zákazníkovi a kamarádovi Honzovi (@honzablecha90). Vlastně je to asi ta nejpečlivěji odladěná i30 N, jakou jsme kdy řídili. Na první pohled sice vypadá prakticky sériově, ale na okruhu i okresce funguje naprosto senzačně. Největší zásluhu na tom má precizně nastavený podvozek od Ondřeje Kolba z českého zastoupení firmy Öhlins.

Jaké bylo tvoje první sportovní auto a proč jsi nyní zvolil i30 N?

Moje první auto byla Fabia 1,9 TDI 74kW, ze které se postupně stal speciál na závody na 400 metrů. Na naftu měl motor výkonem 345 koní a se vstřikováním nitra dokonce 415 koní. Samozřejmě měla také upravené brzdy, podvozek a nechyběl samosvorný diferenciál. Sportovní auto to ale zrovna úplně nebylo.

I30 N jsem zvolil jako zajímavý balíček sportovně laděného hatchbacku se zábavným podvozkem, odpovídajícím motorem a brzdami. Navíc je to auto, které se dá bez problémů používat ke každodennímu cestování. Kupoval jsem ho v květnu 2018 a bavila mě jeho role underdoga a fakt, že první seriózní korejský hothatch dokázal konkurovat těm nejlepším zavedeným předokolkám ve třídě.

i30N jsem kupoval v květnu 2018. Bavila mě jeho role underdoga a fakt, že první seriózní korejský hothatch dokázal konkurovat těm nejlepším zavedeným předokolkám ve třídě.

Tvoje i30 N má celou řadu smysluplných úprav. Přinesl každý z komponentů znatelné zlepšení a v čem?

Ta největší změna byl jednoznačně podvozek od švédské firmy Öhlins, který jsem postupně doladil k obrazu svému. Přidal jsem ještě tužší přední stabilizátor, pro okruhové ježdění nezbytná 4 pístková přední Bremba s dvoudílnými kotouči, lehčí kola a semislick pneumatiky. Motor dostal větší intercooler od firmy Wagner, první díl výfuku s odlehčeným katalyzátorem a upravenou mapa řídící jednotky.

Úpravy a servis si děláš sám nebo důvěřuješ mechanikům?

Jelikož v autoservisu pracuji, tak se snažím dělat všechny mechanické práce sám. S tím co nezvládnu mi pomohou „naši kluci“ na servise.

Jaké jsou tvoje dosavadní zkušenosti s aftermarket úpravami? Řešil jsi nějaké zásadní komplikace?

Myslím si, že je důležité používat kvalitní a osvědčené díly renomovaných výrobců. Osobně jsem žádné větší komplikace nezaznamenal.

Jedna z největších úprav tvé i30 N jsou tlumiče Öhlins. Přesto jsi je ještě dál ladil. Kam se dá v podstatě obyčejná předokolka díky správnému setupu posunout?

Zvolil jsem tlumiče z řady Road & Track ve standardní specifikaci, jak je dodává výrobce. Dodatečně se ladila tuhost pružin, horní uložení s nastavitelným odklonem a geometrie náprav. Dá se tím měnit balanc auta, sklon k nedotáčivosi nebo přetáčivosti, tuhost tlumičů nebo odezva ve volantu.

Zásluhou kvalitní a odborné práce se dá dostat i tato relativně obyčejná předokolka do pozice, kde bude na okruhu strašákem eMkovým BMW. Na okresce díky její čitelnosti na limitu, mechanickému gripu a snadnému využití výkonu asi nebude moc rychlejších aut. Tímto bych chtěl poděkovat za nekonečný support českého zastoupení firmy Öhlins Czech, jmenovitě Ondry Kolba.

Myslím si, že je důležité používat kvalitní a osvědčené díly renomovaných výrobců. Osobně jsem žádné větší komplikace nezaznamenal.

Jaký vliv má podle tvých zkušeností podvozkový hardware a jaký jeho setupu?

Je to tak, že i obyčejný tlumič se dá dobře nastavit pro OEM sektor. Ale pokud jsi opravdu náročný řidič a vyžaduješ od auta to nejlepší, tak mu taky musíš to nejlepší dát.

Může jeden setup fungovat na okresce a zároveň při hobby ježdění na okruhu?

Vždy jde o kompromis. Samozřejmě lze udělat velmi dobrý kompromis mezi trackday a běžnou silnicí. Vždy to ale bude jen kompromis. Stačí se podívat například na rallye speciály. Mají naprosto odlišné setupy na různé povrchy.

Co je pro tebe u sportovního auta důležitější? Čistá rychlost nebo čitelnost a dokonalá ovladatelnost?

Čistá rychlost vždycky potěší, hlavně když předjíždíš reálně výkonnější auta. Ale čitelnost auta a pocit, že ho ovládáš na limitu je pro mě mnohem víc.

Investice do úprav jsou v hodnotě 1/3 auta. Šel bys touto cestou znova nebo bys raději koupil za podobnou částku o to lepší auto?

Šel! Vždycky mě technika bavila. Nastavování, hledání technických řešení a další posun je důvod proč to dělám. Kdyby mě to nebavilo, tak si koupím rovnou dražší auto.

Máš v plánu ještě nějaká další vylepšení?

Teď každopádně potřebuji 4 bodový pás k sedadlům Recaro. Jinak jak víte sami, tenhle příběh nikdy nekončí..