S poslední generací jedničky vstoupilo BMW do vod, které patřily převážně koncernovým autům, jako jsou Golf R a Audi S3. Dokáže tyto dvě ikony porazit modernizovaná F70s výrazně vylepšenou technikou?
Popravdě BMW modernizovanou jedničku uvedlo na trh jako novu, tedy čtvrtou generaci s kódovým označením F70. Všichni ale moc dobře víme, že jde spíše o velmi rozsáhlou modernizaci stejné platformy, stejného pohonného ústrojí, a tedy prakticky stejného auta. Je to podobný případ jako u poslední generace MINI se spalovacími motory, které jsou evolucí předchozí generace. Důvody jsou zřejmé. Další generace MINI a BMW 1er budou pravděpodobně pouze čistě elektrické.
Jaké jsou tedy novinky ve srovnání s předchozí čtyřkolovou M135i xDrive F40? Kromě designových změn exteriéru a interiéru došlo k výraznému přepracování techniky, která míří opět proti Golfu R, Audi S3 a AMG A 35. Přední náprava s příčnými předními rameny a zadní s modulárním víceprvkovým zavěšením dostala nově vyvinuté komponenty jejichž cílem je zvýšení tuhosti materiálů a snížení neodpružené hmotnosti. Novinkou je také použití tužších, ale zároveň lehčích stabilizátorů na obou nápravách, odolnější jsou ložiska kol minimalizující tření i hmotnost a vylepšená kinematika přední nápravy přispívá k rychlejším reakcím volantu. Zajímavostí jsou také hliníkové hydraulické silentbloky snižující hmotnost o 3 kg. Pro okreskové i okruhové ježdění jsou bonusem nové tlumiče se silnějšími pístnicemi a celá řada výztuh karoserie včetně zcela nových podélných vzpěr podlahy zvyšujících torzní tuhost, tedy i přesnost řízení a současně komfort jízdy.
Vylepšené jsou mimo celou řadu dalších komponent také brzdy s dvoudílnými odlehčenými kotouči s průměrem 385 mm na přední a 330 mm na zadní nápravě. Pokračovat můžeme motorem, který je vybavený celou řadou novinek pro rychlejší reakci, plynulejší nástup výkonu a zároveň snížení spotřeby, a tedy také emisí.


Dostat M135 xDrive do přetáčivého smyku pod plynulým plynem není vůbec snadné!
Vylepšení pohonného ústrojí je tolik, že by si zasloužila samostatný článek, ale vyjmenovat můžeme ve zkratce například inovovanou konstrukci sacího traktu a spalovacích prostor, změnu v časování vačkových hřídelů, vstřikování a systém zapalování, pevnější klikový hřídel nebo zdokonalený systém dodávek oleje s chladicími kanály pro písty. Zásadním komponentem je však nová dvouspojková převodovka s integrovaným samosvorným diferenciálem. Ta je výrazně rychlejší a zároveň plynulejší než předchozí řešení s hydroměničem.
Několika změn se dočkal také pohon všech kol xDrive s mezinápravovou vícelamelovou spojkou. Ten ale pořád nenabízí tolik možností nastavení, jako novější řešení použité u zmíněné konkurence, které nepoužívá mezinápravovou spojku, ale spojky nahrazující zadní diferenciál. Ty dokáží lépe rozdělovat točivý moment a dělat auta s pohonem všech kol přetáčivější, hravější a řiditelnější. Jeden z prvních sportovních hatchbacků, který s tímto systémem pohonu všech kol přišel, byl Focus RS třetí generace.
Tím se rovnou dostáváme k největší a hlavní slabině M135 xDrive. Tedy nemožnosti nastavit jízdní režimy pohonu všech kol. Je to velká škoda, protože standardní nastavení je hodně neutrální a nijak emotivní na asfaltovém povrchu. Zábava s ním začíná až na sněhu nebo hodně kluzkém povrchu. Jakmile s M135 xDrive začnete jet skutečně rychle, chová se spíše jako auto s předním pohonem, které má enormní trakci a přilnavost přední nápravy. Zadní náprava potom jen lehce utahuje stopu. Skutečně zřídka se dostane M135 xDrive do přetáčivého smyku pod plynulým plynem. Nastavení geometrie podvozku a rozložení hmotnosti dokonce brání i odsazení zádě při nájezdu do zatáčky. Na emotivní průjezdy si tedy řidič musí počkat až na skutečně vysoké rychlosti a prostor, který nabídne závodní okruh, nebo popřípadě kluzký povrch a sníh.
Vše ostatní, včetně brzdového systému a motoru, funguje velmi dobře. Motor sice není nijak emotivní, ale je perfektně ovladatelný. Na kategorii kompaktních hatchbacků je velmi dobrá i pozice za volantem a celkové zpracování auta. Omezené možnosti pohonu všech kol ve srovnání s konkurencí a neutrální nastavení podvozku však zbytečně kazí řidičskou zábavu a nevyužívá potenciál auta naplno. Technika je přitom na té nejvyšší úrovni v dané kategorii.