TOYOTA GR SUPRA – VÍC SUPRA NEŽ SI MYSLÍTE

30.07.2023

Pátá generace Supry to schytala ze všech stran. Od designu přes technický základ až po nedostatek emocí. U nás v corners.cz, ale máme po zkušenostech se všemi dostupnými verzemi docela jiný názor. Tohle je skutečně plnohodnotný nástupce legendy včetně zachování původního charakteru.

Předchozí tedy čtvrtá generace Supry se stala legendou hlavně díky tuningu. V produkční verzi totiž nikdy nebyla dostatečně řidičsky zajímavá. Vlastně řidičsky nebyla zajímavá ani s tuningem. Supra mk4 byla vždy spíše o pálení zadních pneumatik a sprintování na rovinkách, protože odolný motor 2JZ s kovanými „vnitřnostmi“ byl takříkajíc blbuvzdorný a vydržel absurdní navýšení výkonu. Auto samotné, ale nikdy nejezdilo nijak extra dobře v zatáčkách a na okruhových akcích jej potkáte opravdu výjimečně.

Pátá generace mk5 překonává v produkční verzi staré auto ve všech směrech. Je dramaticky rychlejší v přímce, mnohem lépe zatáčí i brzdí a hlavně je kvalitněji postavená. Například karoserie je ve zkrutu pevnější než karoserie ikonického supersportu Lexusu LFA. Kde tedy vzniká podobnost mk5 s mk4? Nová Supra mk5 je totiž na dnešní poměry podobně průměrné sportovní auto, jako v době své slávy mk4. Nové auto sice těží z robustní a moderní techniky BMW, ale klasické modelové řady. Motor, podvozek a další klíčové komponenty totiž sdílí s BMW Z4 a standardní řadou 3 a 4. Pod kapotou ani na podvozku tak nenajdete díly z ostrých modelů BMW M.

Šestiválcová verze s manuální převodovkou je svojí ovladatelností někde mezi šestiválcovou a čtyřválcovou s automatem ZF.

Něco tomu chybí!

Co to znamená? Přestože se v Japonsku snažili skutečně solidní hardware naladit sportovněji než v Mnichově, je z auta stále cítit až příliš komfortních ústupků. Za volantem to poznáte okamžitě při průjezdu první zatáčkou, kdy je cítit opravdu hodně měkké spojení podvozku s karoserií odpovídající autům M Performance od BMW. Motor má sice masivní točivý moment i slušný výkon, ale postrádá ostrost a okamžité reakce. Jednoduše máte pocit, jako byste jeli neustále v komfortním jízdním režimu. Pocit „gumovosti“ a měkkosti navíc umocňují sedadla umístěná hodně vzadu až prakticky u zadních kol. Cítíte tedy trochu jiné pohyby karoserie i podvozku než u běžných kupé s delším zadkem.

Manuální Supra sice dostala tužší uložení stabilizátorů a další podvozkových komponent. Jízda je ale stále hodně podobná původní verzi s automatem. Tedy docela „obyčejná“ a na náročném povrchu trochu nejistá. Je úplně jedno jakou verzi Supry řídíte, ale vždy si na ni budete několik desítek kilometrů zvykat. Nejrychleji vám do ruky padne lehčí verze s dvoulitrovým motorem. Šestiválcová verze s manuální převodovkou je svojí ovladatelností někde mezi šestiválcovou a čtyřválcovou s automatem ZF. Je to díky trochu nižší hmotnosti než u verze s automatickou převodovkou, zmíněnému tužšímu uložení a odlišnému zpřevodování, které se více hodí pro okreskovou zábavu. Vliv na jízdní vlastnosti mají také lehká kovaná kola manuální verze. Naopak na závodním okruhu bychom vždy dali přednost verzi s automatickou převodovkou, která je efektivnější.

Strategie správná, ale kde jsou zákazníci? 

Zpět ale na začátek k nápadně podobnému charakteru generací mk4 a mk5. Nejnovější Supra totiž stejně jako ta předchozí bude většinu svých majitelů motivovat k aftermarket úpravám. Chcete často jezdit na závodním okruhu? Rozhodně budete potřebovat sportovní úpravy podvozku. Tedy minimálně tlumiče a pružiny. Neobejdete se ani bez skořepinových sedadel, protože ta standardní nabízejí nedostatečnou oporu těla v zatáčkách při skutečně dynamickém tempu. 

Naopak pokud budete chtít projíždět všechny zatáčky dveřmi napřed budou dobrou volbou užší zadní kola i pneumatiky, protože šířka 275 je skutečně zbytečně moc, navíc ve spojení s minimálním zadním převisem a malou setrvačností auta. Z tohoto důvodu bude jistě spousta majitelů řešit i navýšení výkonu motoru. Tedy opět se rozjede dost podobný scénář, jako u předchozí generace. Vlastně už se naplno rozjel, tedy alespoň na americkém trhu, kde je Supra oblíbeným základem mnoha úpravců. Neříkal náhodou někdo nebo vlastně téměř každý, že nová Supra není důstojný nástupce legendy? Za nás je to úplně stejné auto jen v moderním podání.

Pneumatiky s šířkou 275 jsou skutečně zbytečné, navíc ve spojení s minimálním zadním převisem a malou setrvačností auta!

Proč nás Supra baví?

  • Supra u nás sbírá body hlavně díky koncepci. V této cenové kategorii totiž není příliš kupé s motorem uloženým vpředu uprostřed, pohonem zadních kol a volitelně manuální převodovkou.
  • Toyota s BMW spolupracuje už několik let. Hlavně v oblasti elektrifikace. Doposud ale nikdy nevzniklo společně vyvinuté auto. Toyota použila techniky základ roadsteru BMW Z4, dala mu odvážnější tvary a specificky naladěné ovládací prvky i setup pružin a tlumičů. Podvozek původně zamýšlený pro otevřené auto je skutečně masivní a tedy zdrojem perfektní tuhosti Supry. Poctivé jsou i komponenty jako je motor, převodovka, brzdová soustava a v neposlední řadě interiér se špičkovým infotainmentem převzatým rovněž od BMW.
  • Pozice za volantem je klíčová pro dokonalé spojení řidiče s autem. V Supře se to povedlo téměř na jedničku. Sedí se hodně nízko s nataženýma nohama a volant jde přitáhnout blízko k tělu. Skvělý je také výhled z auta za jízdy. Krátké čelní sklo působí jako hledí závodní helmy a řidič se tedy může lépe koncentrovat na silnici před sebou. Jedinou drobnou vadou na kráse jsou ne příliš sportovní sedadla. Jsou sice pohodlná a ergonomická. Nedrží však dostatečně tělo v ostře projížděných zatáčkách.
  • Supru si s jiným autem rozhodně nespletete. Vypadá nadčasově, odvážné a pro méně znalé docela exoticky. Tvary Supry se nám skutečně líbí a skvělý je také minimalistický interiér bez zbytečností. Někomu může přijít trochu stísněný, ale za nás dokonale odpovídá zaměření auta.
  • Brzdy jsou skutečně silnou stránkou Supry. To hlavně v případě lehčí verze s dvoulitrovým motorem, která může mít za příplatek velké brzdy z šestiválce. Tedy brzdiče Brembo, které BMW používá mimo jiné u výkonných a těžkých aut, jako je SUV X5 nebo limuzína 7er. Tedy jsou skutečně dostatečně dimenzované, výkonné i tepelně odolné díky chlazení v podběhu předních kol.
  • Původně byla Supra dostupná pouze s automatickou převodovkou ZF. Je osmirychlostní a patří bez debat k tomu nejlepšímu na trhu. Od roku 2022 je ale možné šestiválcovou verzi objednat i s manuální převodovkou, kratším převodem diferenciálu, lehčími kovanými koly a pevnějším uložením stabilizátorů. Za nás skvělá okresková volba!

Co nám vadí?

  • Měkké uložení podvozku a celkově příliš komfortní setup ovládacích prvků nedává nevyužívá potenciál auta naplno!
  • Chceme alespoň volitelná sportovní sedadla s lepším očním vedením hlavně v oblasti ramen. Japonská auta v tomto ohledu běžně vynikají a BMW u nové generace aut také nabízí senzační příplatková sedadla například u nové M240i nebo M2. Je to tedy velká škoda!
  • Jednoznačně nám v nabídce chybí skutečně sportovní ostrá verze GRMN!