NEJZÁBAVNĚJŠÍ EV PRO SEZÓNU 2023

01.02.2023

Tiché, nudné, těžké a bez emocí! S těmito slovy se elektromobilům vysměje většina řidičů sportovních aut se spalovacím motorem. Mají pravdu nebo se situace začíná postupně měnit?

Elektromobilita nebo přesněji elektromobilita v osobní dopravě je prakticky na úplném začátku. Stále čekáme na plnohodnotnou infrastrukturu dobíjecích stanic, lehčí a kompaktnější akumulátory nebo alespoň motivační podporu státu při nákupu nového elektromobilu. Jsou to faktory ovlivňující nejen komfort a každodenní použitelnost, ale i řidičskou zábavu. Nikdo přece nechce driftovat s dvoutunovým autem, které se po 20 minutách jízdy vybije. Navíc přitom nemá žádný zvuk a ke všemu vypadá jako recyklovaná PET lahev. Asi tak nějak vnímá elektromobilitu většina lidí, kteří nemají doposud s EV jízdou zkušenosti.

My jsme v tomto tématu nezaujatí a vlastně se těšíme co přinese blízká budoucnost. Elektrická auta totiž používají celou řadu zajímavých řešení nejen pro klasickou osobní dopravu, ale i sportovní jízdu. Výkonné elektromotory s prakticky okamžitou reakcí jsou lehké a kompaktní, akumulátory relativně skladné se slušnou životností a navíc zpevňují karoserii. Problémem je samozřejmě jejich hmotnost.

Jakmile technologie pokročí a baterie budou lehčí a menší, vše se zásadně změní a elektromobily dostanou při sportovní jízdě zásadně jiný význam. Už dnes je na trhu několik modelů, které se sice nevydávají za sportovní verze ale přesto jezdí velmi zábavně. Vlastně jezdí dokonce lépe něž některé modely se spalovacím motorem.

BMW i4 jezdí téměř stejně jako auto se spalovacím motorem!

BMW i4 eDrive40

Klasickým autům se spalovacím motorem je snad nejvíce podobné BMW i4. To jak designem, tak jízdním projevem. Platí to hlavně pro středně výkonnou motorizaci eDrive40 s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol. S výkonem 340 koní a hmotností přes dvě tuny sice nepůsobí na papíře příliš zajímavě, v reálném světě je ale mnohem obratnější a příjemnější než naznačují tabulková čísla. Vlastně jezdí lépe než například Porsche Taycan, hlavně v technických pasážích. To má sice mnohem větší mechanický grip, schopnější podvozek lépe tlumící nerovnosti i výkonnější elektromotor, ale BMW i4 ochotněji zatáčí a při rychlých změnách směru jízdy nepůsobí tak těžkopádně. Navíc mnohem méně zatěžuje přední pneumatiky. Zkrátka se pro dynamickou jízdu hodí mnohem víc než si možná myslíte.

Velkou výhodou i4 je navíc možnost kompletní deaktivace stabilizačního systému, což není možné například u žádného koncernového elektromobilu současné produkce (kromě zmíněného Taycanu). Díky rychle reagujícímu elektromotoru, dobrému vyvážení a citlivě naladěnému řízení je jízda v zatáčkách nejen přesná ale i zábavná. Navíc se dá se zadokolkovou i4 velmi snadno driftovat a jezdit na limitu přilnavosti pneumatik. Projet kruhový objezd několikrát dokola „nekonečným“ driftem je vysloveně hračka.

Elektrická i4 je tedy ve verzi eDrive40 typickým BMW jak ho máme rádi. Pohodlné daily, které dokáže každou všední cestu zpříjemnit skvěle naladěným podvozkem, tuhou karoserií, moderním a promyšleným interiérem. Když se objeví ty správné zatáčky, umí je projet zábavným přetáčivým smykem podobně jako verze se spalovacím motorem.

Jak je to s reálnou rychlostí při dynamickém tempu na běžných silnicích? Slabší eDrive40 se vyrovná dvoulitrovému přeplňovanému motoru a výkonnější M50 dokáže bez problémů držet krok s šestiválcovou M440i. Překvapením je zmíněné naladění posilovače řízení, které je alespoň z našeho pohledu lepší v elektrické i4 než benzínové M440i.

 

IONIQ 5 je překvapivě zábavné rodinné auto!

Hyundai IONIQ 5

Tohle auto nás překvapilo asi nejvíc ze všech současných elektromobilů. Od rodinného crossoveru jsme kromě komfortu a tiché jízdy nečekali nic moc navíc. Řidičsky zábavnou jízdu umí u Hyundai totiž většinou jen auta sportovní divize N. Jenže elektrický IONIQ 5 je výjimka potvrzující pravidlo a zároveň skvělý teaser na novou generaci elektrifikovaných N aut. Jen pro upřesnění. IONIQ 5 není bestie pálící pneumatiky na suchém asfaltu. Na suchu a mokru totiž jezdí jako kultivované rodinné auto našlapané high end vychytávkami. Vlastně vás při jeho řízení ani moc neláká projíždět zatáčky rychle natož zkoušet jízdu na limitu přilnavosti.

Vše se ale změní v okamžiku, kdy napadne sníh. IONIQ 5 totiž podobě jako BMW i4 nabízí kompletní deaktivaci stabilizačního systému a výkonnější verze s dvojící elektromotorů a pohonem všech kol dokáže na sněhu podobně efektní průjezdy jako sportovní Toyota GR Yaris. Ne, neděláme si srandu. Perfektně fungující přenosy hmotnosti při nájezdu do zatáčky, odsazení zadních kol na brzdě a pod plným plynem umí IONIQ projet zatáčku precizním přetáčivým smykem všech čtyř kol. Ještě zajímavější jsou však výjezdy ze zatáčky, které jsou často rychlejší než ve zmíněném Yarisu a to i přes použití pneumatik o šířce 255.

Překvapivě dobrá je i kontrola pohybů karoserie, která je s podvozkem spojena docela měkkým uložením, aby bylo dosaženo požadovaného komfortu jízdy. Sníh ale všechny tyto drobné pohyby maskuje, takže je jízda skutečně zábavná. Sice s menším pocitem zapojení než u čtyřkolek typu WRX STI nebo GR Yaris, ale reálně to dokáže, jak můžete vidět v našem krátkém videu.

Model 3 patří rozhodně k těm nejlepším elektromobilům na současném trhu!

Tesla Model 3 Performance

Tento americký elektromobil se od ostatních liší hlavně pestrými možnostmi nastavení a individualizace. Zajímavé je nastavení rozdělení výkonu ve prospěch přední nebo zadní nápravy. Model 3 Performance pohání dvojice elektromotorů. Jeden uložený na přední a druhý na zadní nápravě. Ten přední jde však prakticky deaktivovat a Tesla je rázem auto s pohonem zadních kol schopné driftovat nejen na malé trati v Sosnové, ale i na velkém okruhu v Mostě.

Není to jen pomalé klouzání s mizernou kontrolou. Nastavit si totiž můžete také intenzitu posilovače řízení a spoustu dalších věcí. Ještě pozoruhodnější je ale tempo, jakým Tesla z přetáčivého smyku zrychluje. Jen těžko se mu vyrovná výkonný sportovní sedan s pohonem zadních kol. Rozdělování točivého momentu elektromotoru totiž funguje efektivněji než mechanický nebo elektronicky řízený samosvorný diferenciál a Tesla ze zatáček odjíždí sice s kouřícími pneumatiky, ale bez zbytečně velkého prokluzu zadních kol. To platí jak pro mokrou, tak suchou trať.

Ještě rychlejší jsou výjezdy v režimu 80/20 ve prospěch zadní nápravy, ve kterém akceleraci lehce pomáhá i přední elektromotor. Poměr rozdělení výkonu si můžete jednoduše měnit pomocí dotykového displeje infotainmentu v poměru, který vás napadne. Tedy klidně 50/50 nebo 70/30.

Jak správně driftovat s EV?

Pro začátek si vyjasníme dva základní mýty o elektromobilech, které jsme zmínili již v úvodu. Zaprvé všechna elektrická auta nejsou extrémně těžká. Například zmíněná Tesla 3 Performance s pohonem všech kol a kombinovaným výkonem na úrovni přeplňovaného osmiválce se svojí hmotností vyrovná výkonným sportovním sedanům střední třídy. Pro změnu Porsche Taycan se sice hmotností blíží malému nákladnímu automobilu, ale ve výsledku je „pouze“ o 100 kg těžší než podobně velká Panamera. Navíc brzy se můžeme těšit na premiéru skutečně sportovně laděných elektromobilů, které udrží svoji hmotnost pod hranicí 1 500 kg – například elektrická Alpine A110 nebo Porsche Cayman.

Druhým mýtem je výhoda „dokonale“ nízkého těžiště. Ano, nízké těžiště je svým způsobem skvělý bonus pro sportovní jízdu. Jenže pokud jste někdy řídili elektromobil asi vám hlavně na nerovném povrchu přišlo trochu divné chování podvozku. Tím, jak je velká část hmotnosti auta směřována na podlahu a vlastně na „střed“ auta, tedy mezi nápravy je chování každého elektromobilu zásadně odlišné od klasického auta se spalovacím motorem. To poznáte, jak při jízdě v přímém směru, tak hlavně při zatáčení, brzdění a akceleraci. Extrémně znatelné je to u elektromobilů s předním pohonem, které mají minimální grip přední nápravy při akceleraci, kdy se velká část hmotnosti „přesune“ ze středu auta na zadní nápravu čímž se předek odlehčí.

Právě rozložení hmotnosti má pro sportovní jízdu ve výsledku zásadnější vliv než nízké těžiště! Výsledkem je například minimální setrvačnost auta při přetáčivosti. I když je elektromobil vybaven dvěma nebo více motory, nemá to na vyvážení auta takový vliv. Elektromotory jsou totiž ve srovnání se spalovacím motorem kompaktní a lehké. Vyvážení tedy tvoří primárně akumulátor, který má většinou tvar písmena T. Tedy větší část akumulátoru je umístěna vzadu pod zavazadlovým prostorem v oblasti středového tunelu místo výfuku nebo kardanu. Přesto musíte přetáčivost ve většině případů vyvolat plynem a ne přenosy hmotnosti, jako u auta se spalovacím motorem. To je naštěstí díky vysokému točivému momentu poměrně snadné. Jenže má to jeden malý háček. Plyn nesmíte nikdy pustit úplně. Prakticky zapomeňte na dávkování výkonu, jak jste zvyklí u spalovacího motoru.

Jakmile pustíte u elektromobilu plyn v přetáčivém smyku neudrží vás v něm setrvačnost auta příliš dlouho. Je to jednak vyvážením, které jsme si popsali a také funkcí rekuperace, která u většiny elektromobilů nejde zcela vypnout. Pokud tedy v přetáčivém smyku prudce pustíte plyn, auto se ve většině případů okamžitě přetočí, protože se výrazně přibrzdí zadní kola rekuperací. Je to prakticky stejný efekt, jako když v zatáčce zatáhnete mechanickou ruční brzdu. Brzdný účinek rekuperace se tedy dá docela efektivně využít k vyvolání přetáčivosti. Pro plynulý přetáčivý průjezd však musíte s elektromobilem plynovat tím způsobem, že využíváte 100 nebo minimálně 20 % výkonu elektromotorů. Je to trochu neobvyklé, ale rychle pochopíte, že driftování je díky okamžité reakci elektromotoru jednoduché a přesné.