MINI John Cooper Works 2025

22.06.2025

Slavná historie, nezaměnitelný styl a nefalšovaná řidičská zábava. Přesně to v nás evokovaly všechny dosavadní sportovní verze JCW ikonické automobilky MINI. Jak na nás zapůsobila nejnovější generace, kterou jsme testovali na domácích britských silnicích?

Nejnovější, tedy pátá generace třídveřového MINI přichází poprvé v historii s dvojicí rozdílných karoserií a pohonů. Verze se spalovacím motorem a kódovým označením F66 je s nadsázkou velkou modernizací předchozí generace F56. Karoserie a šasi jsou zkrátka pouze evolucí, podobně jako pohonné ústrojí, které bylo vylepšeno hlavně s ohledem na ještě lepší efektivitu a snížení spotřeby paliva. Naopak design a interiér je vizuálně blíže nově navrženému čistě elektrickému autu s označením J01, tedy třídveřovému MINI poháněnému elektromotorem uloženým v přední části vozu. Designéři se snažili, aby obě verze vypadaly co nejpodobněji a zákazník si nevybíral na základě designu, ale čistě typu pohonu.

Na první pohled se tedy benzínové i elektrické třídveřové MINI liší jen drobnými detaily. Zdání ale klame. Elektrické MINI je postavené na zcela nové platformě určené čistě pro vozy s elektrickým pohonem. Má dokonce jiné rozměry, delší rozvor kol a jiný sklon A sloupku pro dosažení lepší aerodynamiky. Stejnou úlohu plní i zapuštěné kliky dveří nebo absence plastových lemů blatníků. Tyto dva detaily jsou hlavní klíčové prvky, díky kterým dokážete rozeznat elektrické MINI od toho se spalovacím motorem. Jen pro zajímavost – novou platformu sdílí třídveřové elektrické MINI také s crossoverem Aceman nebo BMW iX1.

Na prezentaci v okolí britského Oxfordu, tedy domova automobilky MINI, jsme měli šanci otestovat mezi prvními sportovně laděné verze John Cooper Works. Podobně jako v předchozích letech je technickým základem pro JCW verze Cooper S. F66 se spalovacím motorem tedy pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový motor B48 od mateřského BMW představený v roce 2014. Za více než jedno desetiletí produkce však prošel velkou evolucí. Má sice tabulkově stejný výkon jako v předchozí generaci F56, tedy 170 kW a 380 Nm, což se z dnešního pohledu nemusí jevit jako nijak zajímavý údaj.

Dynamiku posouvá nová dvouspojková převodovka nahrazující původní skříň s hydroměničem!

Jenže tento dvoulitrový motor pohání auto o celkové hmotnosti pouhých 1330 kg a dynamiku posouvá také nová dvouspojková převodovka nahrazující původní skříň s hydroměničem. Sedmirychlostní dvouspojková převodovka je pochopitelně nejen efektivnější, ale zároveň emotivnější díky okamžité reakci v manuálním režimu. Sportovně laděné JCW má totiž na rozdíl od verzí Cooper a Cooper SE ve standardní výbavě pádla na volantu pro rychlou změnu rychlostních stupňů.

Ještě se na chvilku vrátíme k samotnému motoru. Ten dostal mezigeneračně výkonnější chlazení s přídavným chladičem vody, nové sání vzduchu a několik dalších technických vylepšení zaměřených na dynamickou jízdu. Bohužel motor přes všechna vylepšení už nepůsobí tak divoce jako v předchozí generaci F56. Důvodem je primárně filtr pevných částic a efektivnější odhlučnění kabiny. Proto se ani nedočkáte typického zvuku s občasným práskáním z výfuku, které bylo pro vozy JCW typické. Celkově JCW F66 se spalovacím motorem působí výrazně umírněněji a kultivovaněji než starší F56. To jak projevem pohonného ústrojí, tak podvozku. Nové nastavení je ještě více než dříve neutrální a zaměřené na komfort. To je velký benefit při každodenním používání a jízdě po silnicích s kvalitním povrchem, kterých je na britském venkově většina.

Nicméně je tento setup na úkor jízdní dynamiky, a hlavně řidičské zábavy, kterou jsme měli o starších JCW tolik rádi. Lidé z vývoje při rozhovoru sice kvitovali nové naladění a nejlepší dynamiku podvozku v historii značky, ale naše zkušenosti jsou jiné. Je sice cítit vyšší torzní tuhost karoserie, lepší schopnost tlumičů tlumit nerovnosti i rychlejší ostřejší reakce posilovače řízení, ale jízda působí odtažitě. Nové JCW se spalovacím motorem řidiče zkrátka tolik nevtáhne do děje jako starší vozy. Je to však pouze samotným naladěním, protože technika je mimořádně kvalitní a potentní.

Po přesednutí do čistě elektrického JCW jsme měli dokonce pocit větší obratnosti a stability. To dokonce i přes výrazně vyšší hmotnost 1655 kg. Důvodem je tužší naladění tlumičů a pružin, ještě rychlejší převod řízení a pochopitelně okamžité reakce elektromotoru s výkonem 190 kW a 350 Nm. V nízkých rychlostech asi do 80 km/h je tedy jízda s prvním čistě elektrickým JCW pocitově sportovnější i přes absenci zvuku spalovacího motoru. Situace se mění v rychlostech nad 100 km/h, kdy se naopak začne negativně projevovat zmíněná vyšší hmotnost, a hlavně její rozdílné rozložení.

Po ubrání plynu nebo lehkém přibrzdění v zatáčce je F66 lehce přetáčivé!

Akumulátor uložený v podlaze mezi přední a zadní nápravou totiž výrazně omezuje práci s hmotností auta při nájezdu do zatáčky, jejím průjezdu i výjezdu. JCW se spalovacím motorem má totiž výrazně více zatíženou přední poháněnou nápravu, a naopak relativně lehkou zadní část. Přední zatížené pneumatiky mají více mechanického gripu v celém průjezdu zatáčkou a po ubrání plynu nebo lehkém přibrzdění je F66 lehce přetáčivé, což pomáhá se zatočením na rozdíl od neutrálního až nedotáčivého J01 s elektrickým pohonem.

Jak tedy vybrat to správné sportovní MINI? Není to snadný úkol. V městských a příměstských rychlostech je agilnější, uživatelsky přívětivější a efektivnější elektrické JCW J01. Dokonce i dynamika je lepší než u lehčího F66 se spalovacím motorem. Situace se ale mění při jízdě ve vyšších rychlostech, kde bezesporu vede F66 nad J01. To jak díky nižší hmotnosti, tak poddajněji naladěnému podvozku, který lépe filtruje náročný povrch pod koly. Do města a na krátké trasy tedy u nás určitě vede první elektrické JCW s dostatečným dojezdem okolo 300 km na jedno nabití.

Jediným limitem je možná až příliš tuhé naladění podvozku, které musí pracovat s poměrně vysokou hmotností na tak kompaktní hatchback. Na klikatých silnicích si mnohem více zábavy užijete v F66 s výkonným dvoulitrovým motorem. Bohužel to ale není již taková zábava, jakou si pamatujeme z mimořádně emotivních JCW generace R53 a R56.