Lexus RC F Track Edition

10. 5. 2020

Kompromisy většinou nefungují. To platí i ve světě sportovních aut. Za mě existuje jen několik opravdu funkčních kategorií, do které patří dostupné ostré hatchbacky, výkonná a relativně lehká kupé, kultivovanější ale často pořád zábavná GT a extrémně rychlé supersporty. Všechny tyto kategorie fungují na rozdílných typech silnic a snesou i pár kol na závodní trati. Řada automobilek dnes ale dokáže nabídnout perfektně kultivovaná auta pro denní ježdění, která se volbou jízdního režimu změní na pneumatiky devastující bestii. Existují však i speciální edice sportovních modelů, které mají velmi blízko k čistě závodním speciálům. Dnešní nabídka je opravdu pestrá a ideální auto si dokáže vybrat snad každý. Jediným limitem může být cenovka.

Vždy ale narazíte na jistý kompromis. I to nejdokonalejší GT bude vždy pořád příliš těžké, aby nabídlo dostatečně přesnou ovladatelnost a obratnost. Okruhově zaměřené verze zase budou pro řadu zákazníků příliš radikální při jízdě po běžných silnicích. Je opravdu téměř nereálné trefit se do ideálního kompromisu, který funguje ve všech situacích. Přesto se touto cestou vydává stále více automobilek ve snaze najít vyvážený balanc kultivovanosti a sportovnosti. Do extrému zašel Lexus se svým modelem RC F Track Edition, který při jízdě na dálnici působí jako luxusní limuzína a na opačném konci svých schopností dokáže nabídnout nefalšované sportovní svezení. Vyžaduje však od svého řidiče nejen hodně zkušeností ale hlavně maximální koncentraci.

Neustále se můžeme dočíst, jak milovníci aut kvitují atmosféricky plněné motory pro jejich charakter a zvuk. Jenže vysokootáčkový motor bez přeplňování musíte umět řídit.

DEJTE MU ŠANCI

Proč ale tak dlouhý a zmatený úvod plný vlastně docela zbytečných vět? Z jednoduchého důvodu. Pro zprostředkování mých prvních pocitů za volantem RC F Track Edition. Musím se totiž přiznat, že jsem první dva dny s nejsportovnějším Lexusem prožíval docela smíšené pocity. Během prvních okamžiků působí docela neohrabaně, nekomunikativně a vlastně dost obyčejně. Tento pocit se nezmění ani po prvních dynamičtějším svezení. Vlastně krom motoru téměř nepoznávám rozdíl od běžného a perfektně kultivovaného RC. Jenže já se těšil na drsné svezení plné emocí. Trochu přeskočím a rovnou vysvětlím v čem je ten háček a vlastně zároveň největší výhoda tohoto auta. Musíte jet naplno! Jenže ne naplno svých schopností, ale naplno schopností RC F Track Edition. Je to přesný opak současných sportovních vozů s přeplňovanými motory. Tohle aut potřebuje maximální zapojení a motor vytočený k omezovači. Jenže tomu potřeba pořádná porce odvahy. Právě proto jej řada lidí vůbec nepochopí ani neocení. Zkusím vysvětlit proč.

Celé to začíná motorem a převodovkou. Neustále se můžeme dočíst, jak milovníci aut kvitují atmosféricky plněné motory pro jejich charakter a zvuk. Jenže vysokootáčkový motor bez přeplňování musíte umět řídit. Co je na tom složitého? U starého Clia Sport nebo GT86, které mají 200 koní vlastně vůbec nic. Prostě ho držíte pořád pod krkem a snažíte se z něj dostat maximum. RC F Track Edition má 464 koní v 7100 otáčkách a točivý moment 520 Nm, který je dostupný okolo 5000 otáček. Pro získání toho nejlepšího, co pětilitrový osmiválec nabízí musíte jet podobným stylem jako se zmíněným Cliem nebo GT86, tedy na plný plyn. Pro zkušené řidiče návyková zábava a motivace. Pro méně zkušené docela slušná frustrace. Motor zkrátka pod hranicí pěti tisíc otáček prakticky nejede. Malá rychlost nebo špatně odřazeno na výjezdu z pomalé zatáčky a předjede vás i zmíněná GT86. Chyba není v motoru ani autě. Jen s ním zkrátka musíte pracovat a dávat mu jasně najevo co od něj chcete.

S tím úzce souvisí i osmistupňová automatická převodovka, která v manuálním režimu působí docela ospale a zároveň nekultivovaně. Tedy opět jen v případě, že jedete výrazně pod limitem. Když je celé auto v  tempu a motor ve správných otáčkách reaguje převodovka naprosto přesně a dostatečně rychle. Při podřazování navíc dává docela efektní meziplyny, které jsou díky skvělému zvuku osmiválce jedním z hlavních zdrojů emocí. Zvuk je u verze Track Edition navíc podpořen titanovým výfukem a nově navrženým sáním. Škoda jen filtru pevných částic, který zvukový projev evidentně tlumí. Nikdy nezapomenu na jedno z prvních svezení s LC 500 ještě bez tohoto filtru. Používá prakticky identický motor a jeho zvuk byl zdrojem neskutečné radosti.

V čem ale Track Edition exceluje je schopnost tlumit nerovnosti. Žádné poskakování na zvlněném povrchu nebo přenos vibrací do karoserie. 

INSPIRACE V MOTORSPORTU

Další kapitolou jsou brzdy, podvozek a samotná karoserie. Tvoří totiž perfektně sladěný celek. Karbon-keramické brzdy Brembo naladil Lexus téměř k dokonalosti. Předvídatelný nástup, příjemná odezva ale hlavně precizní dávkování brzdného účinku. Track Edtion má navíc v předním nárazníku kanály pro přívod čerstvého vzduchu pro jejich lepší chlazení. Dalším bonusem je pochopitelně snížení neodpružené hmotnosti. Tím se rovnou dostávám k odlehčené karoserii a řadě dalších komponentů snižujících celkovou hmotnost o přibližně 80 kg ve srovnání s klasickým RC F. To vše při zachování stejného komfortu a prvků výbavy. Zásluhu na tom mají ultralehká kovaná kola BBS s rozumným průměrem 19“ odvozená od speciálu RC F GT3. K dalšímu snížení hmotnosti přispívá karbonová kapota, střecha, přepážka mezi zadními sedaly a zavazadlovým prostorem nebo aerodynamické prvky karoserie. Lehčí je dokonce i kompresor klimatizace, hliníková ramena a duté poloosy.

Nově naladěné jsou adaptivní tlumiče a pružiny. Track Edition dostal i speciální směs pneumatik Michelin Pilot Sport 4S. Lexus šel cestou stability, kterou navíc podporuje optimalizovaná aerodynamika. I v rychlostech nad 250 km/h je Track Edition příkladně precizní a dodává řidiči maximální jistotu. Upřímně čekal bych trochu agresivnější naladění geometrie, ale ta by zase ohrozila zmíněnou stabilitu v přímém směru a táhlých zatáčkách. To ale rozhodně neznamená, že auto nemá chuť zatáčet. Jen potřebuje trochu razantnější povely a do zatáčky se nestočí s takovou ochotou jako třeba kratší Porsche 911 992. V čem ale Track Edition exceluje je schopnost tlumit nerovnosti. Žádné poskakování na zvlněném povrchu nebo přenos vibrací do karoserie. Dokonce ani v jízdním režimu Sport+, kdy jsou tlumiče opravdu hodně tuhé. Nicméně na úzké okresky plné zatáček se nejlépe hodí individuální režim Custom s motorem nastaveným na Sport a podvozkem na Normal. Kontrola karoserie je stále dostatečně přesná a tlumiče zvládnou i velmi náročný povrch. Dalším bonusem měkčího nastavení je logicky lepší trakce při akceleraci i brzdění.

Čistá stopa nebo jízda bokem? O jízdním stylu hodně rozhoduje profil silnice. Táhlé zatáčky na vytočenou dvojku tedy okolo 100 km/h jsou ideální pro zábavné drifty. Track Edition má hodně odlišný charakter než například BMW M4, které se neustále snaží zlikvidovat zadní pneumatiky. Lexus dokáže přenést všechen svůj výkon naprosto bez problému. To jak zásluhou samosvorného diferenciálu Torsen tak hlavně průběhem výkonu atmosférického motoru. Výbušný dvakrát přeplňovaný šestiválec v M4 posílá praktický v jakýchkoliv otáčkách takovou porci výkonu, že zadní kola mají hodně práce i ve vysokých rychlostech na trojku nebo čtyřku. Utažené vracáky nebo kombinace navazujících zatáček a efektní průjezd bokem s RC F Track Edition? Ano jde to, ale je třeba zvolit zcela odlišný jízdní styl než s například se zmíněnou M4. Nestačí jen přidat plyn a čekat že se zadní kola roztočí v oblaku bílého kouře. Do zatáčky musíte přijet výrazně agresivněji a plyn přidávat mnohem dříve aby se motor dostal do otáček a měl dostatek výkonu pro překonání trakce zadních pneumatik. Další možností pro odvážnější je mírné rozhození volantem před zatáčkou. K tomu je opět potřeba docela vysoká rychlost. Když už je RC F Track Edition v přetáčivém smyku na úzké okresce je zásadní příliš neubírat, aby motor neztratil otáčky. Šance pro další výzvu. Pro korekce úhlu přetáčivého smyku je lepší zvolit přibrzďování levou nohou než ubírat plyn a riskovat tím ztrátu otáček tím pádem i výkonu.

 

NENÍ DOKONALÝ ALE MÁ VLASTNÍ CHARAKTER

Až po opravdu hodně dynamickém svezením jsem pochopil, že RC F dokáže v plném nasazení zprostředkovat velmi zajímavé řidičské zážitky. Není ale zdaleka tak ostrým a přesným nástrojem jakým je BMW M4 Competition nebo Porsche 911 922. Je zkrátka přesně ten kompromis, který jsem zmínil na začátku. Jednoduše od všeho trochu ale nic opravdu dokonale. Jenže v tomto Lexusu to celé dává tak nějak výjimečně smysl. Je totiž zvláštním mixem luxusu, kultivovanosti a specifického charakteru. Aby si RC F Track Edition udržel kultivovanost nedokáže zprostředkovat takovou zpětnou vazbu od podvozku ani od řízení, jak to dokáže nejlepší konkurence. Přesto jej uznávám a těším se na další svezením s ním. Má v sobě totiž něco speciálního a odlišného od všech ostatních sportovních kupé současné produkce. Spousta lidí ho po prvním svezení nepochopí nebo rovnou odsoudí. To ale nevnímám jako chybu, protože Lexus je značka, která se nechce zalíbit každému. Není to masovka. Není to jen běžný dopravní prostředek. Proto si nejen modelu RC F Track Edition ale i dalších produktů Lexus nesmírně vážím.