Subaru BRZ Final Edition

17.02.2021

BRZ vděčíme za hodně. Projeli jsme s ním snad všechny zajímavé české okresky, většinu evropských okruhů včetně Red Bull Ringu, Spa-Francorchamps nebo Nordschleife. Stálo u zrodu corners.cz a naučilo nás i trochu řídit. Od začátku říkáme, že je to nejlepší řidičské auto do jednoho milionu korun. Ani po devíti letech svůj názor neměníme.

Sportovní auta u nás v corners.cz rozdělujeme do tří skupin bez rozdílu ceny. V té první jsou ta nejméně zajímavá auta, která vznikla jednoduchým vývojem, nedostala žádnou zajímavou techniku a nedokážou nabídnout emotivní svezení. Ve druhé jsou modely, kterým automobilka věnovala opravdu hodně času i peněz. Mají například specifický motor, karoserii nebo zajímavá technická řešení zlepšující jízdní dynamiku. V té třetí skupině jsou ty nejlepší kousky. Auta, u kterých je úplně jedno jak vypadají, jaký mají výkon nebo jakou mají image. Jsou to auta, která nás oslovila jízdním projevem, sladěností a ovladatelností na limitu. Právě k takovým autům patří první generace Subaru BRZ.

V našem týmu patřím rozhodně k největším fanouškům BRZ. Hlavně pro okreskové svezení bych mu dal přednost i před Porsche Cayman, Lotusem Elise nebo jakoukoliv výkonnou předokolkou. Žádné jiné auto za podobné peníze a hlavně provozní náklady nenabídne tolik řidičských zážitků. Při posledním svezení s Final Edition jsem si svůj názor jen potvrdil. Za tři dny jsem najel bezmála 1500 km na sněhu, ledu i suchých prosolených silnicích. Prakticky neustále na limitu auta a několikrát i za ním.

Najít funkční okreskové auto není vůbec snadné. Potřebujete ideálně lehké auto s pevnou karoserií, kvalitními tlumiči, odolnými brzdami a hlavně skvělým vyvážením.

Okruhové ježdění je fajn. Zábavné, rychlé a hlavně bezpečné. Vlastně je to jediná správná příležitost, jak si vyzkoušet auto na limitu. Mě ale vždy bavily hlavně silnice třetí třídy. Řidič na nich při sportovním tempu musí číst mnohem více informací o měnícím se povrchu, okolním prostředí, poloměru zatáček a dalších proměnných. Tempo sice nemůže být s ohledem na bezpečnost a ohleduplnost natolik rychlé jako na okruhu, ale informací přesto musíte vstřebávat mnohem víc. Stejně tak vaše auto musí zvládat výrazně náročnější povrch, horizonty nebo častější brzdění.

Proto najít funkční okreskové auto není vůbec snadné. Potřebujete ideálně lehké auto s pevnou karoserií, kvalitními tlumiči, odolnými brzdami a hlavně skvělým vyvážením. To vše BRZ dokáže nabídnout. Navíc ještě přidává dokonalou pozici za volantem, zadní pohon a tak akorát mechanického gripu. Co to znamená?

Není svezení jako svezení

Nastavení tlumičů a geometrie ve spojení s relativně úzkými pneumatikami je dokonale trefeným kompromisem. Dostat se na limit přilnavosti zadních pneumatik je díky tomu snadné i pro úplné začátečníky. Zároveň se dá s BRZ jet opravdu rychle na úplné hraně přilnavosti všech kol a je celkem jedno o jakém se bavíme povrchu. Zkušený řidič si BRZ užije klidně i na lepších pneumatikách jako jsou například Michelin Cup2. S nimi se hranice posune k trochu vyšším rychlostem. Právě jízda na limitu je s BRZ doslova návyková.

 

Musíte se naučit pracovat s převodovkou a pedály jinak ztratíte potřebnou ladnost. Jednoduše řečeno mnohem víc řídíte než v jiných moderních autech.

Je to úplně jiný styl jízdy než třeba s BMW M2, ve které všechno odřídíte jen plynem. Při ostré jízdě s BRZ musíte používat mnohem více fyziku auta. Využít ve svůj prospěch náklony karoserie při brzdění nebo zatočení. Dostat maximum z malého motoru, který funguje nejlépe okolo šesti tisíc otáček. Naučit se pracovat s převodovkou a pedály, jinak ztratíte potřebnou ladnost. Jednoduše řečeno, mnohem víc řídíte a hlavně se během toho neustále učíte, bez ohledu na své dosavadní zkušenosti. Právě toho si na BRZ vážím úplně nejvíc.

Za milion korun koupíte rychlejší, modernější a možná i stylovější auta. Jestli vám jde v první řadě o opravdové sportovní svezení výběr se rychle sužuje. BRZ má navíc ještě dvě důležité výhody. Zaprvé vás bude bavit čím dál víc. Každým dalším ujetým kilometrem si budete uvědomovat, jako moc je promyšlené a kolik energie do něj inženýři věnovali během vývoje. Zadruhé vás potěší sladěním z fabriky. Nebudete tak po pár týdnech hledat, kde koupit výkonnější brzdy nebo lepší tlumiče. Každá neověřená úprava BRZ naopak spíše uškodí, než prospěje. U českých dealerů je skladem posledních 30 kousků. Kam tím mířím je vám asi víc než jasné.

Za fotky děkujeme @mayhem_pictures