Jak používat závodní brzdové komponenty
30. 11. 2018

Téma brzd jsme již několikrát probírali. Tentokrát navážeme na předchozí příspěvky a zaměříme se na použití závodních komponentů. Každý, kdo to se sportovní jízdou myslí vážně, dříve nebo později narazí na limity sériových brzd, které nejsou ani u těch nejsportovnějších variant vozů navrženy tak aby vydržely několik kol na závodní trati. Proto je brzdová soustava společně s výkonnými pneumatikami první „úpravou“ jakou doporučujeme svým zákazníkům. Často jde o nemalé investice nejen do závodních brzdových destiček ale i celých závodních kitů. Jenže tím to nekončí. S pořízením a instalací si řidič musí uvědomit, že tyto díly potřebují trochu jiný styl jízdy a hlavně odpovídající servis.

Již při výběru brzdového obložení je dobré dbát alespoň na několik základních faktorů jako je styl použití vozu – rallye, vytrvalostní závody, závody do vrchu, při kterých není moc prostoru pro zahřátí směsi nebo jen sportovní jízda a trackday použití. Velkou roli hraje taktéž váha a nastavení celého vozu. Rozhodně je dobré nepodcenit chlazení brzdové soustavy, ale o tom později. V neposlední řadě nezapomeňte na elektroniku moderních vozů. Na přehřívání a životnost brzdového systému má velký vliv ESP a další asistenční systémy. ESP lze u většiny sportovních vozů naštěstí vypnout. Pozor ale na elektronické „pomocníky“ jako je například Performance Control nebo elektronická náhražka samosvorného diferenciálu, která funguje na principu brždění protáčejících se kol – takové „opačné ABS“.

Během tohoto procesu by se z brzdových destiček mělo vypařit pojivo. Deska při zajíždění změní barvu, ale buďte bez obav. Je to naopak dobrá zpráva a například u modré směsi RS od Pagid je deska správně zajetá až když je do poloviny své tloušťky (masa) popelavě bíla.

Jeden z hlavních faktorů, který rozhoduje o funkčnosti vašeho brzdového systému je správné zajetí. Zajetí dle návodu výrobce dané směsi se nesmí podcenit. Před plným nasazením se deska musí „vypálit“ a vypařit pojivo jinak se následně maže po kotouči a nánosy působí vibrace. Následné vychlazení a odstavení vozu nebo vyndání desek ze třmenu je taktéž podstatné. Plné nasazení rozhodně doporučuje po plném vychlazení. To jestli jste brzdy dobře zajeli, poznáte po prvních 5 až 10 kolech. Na našich vozech se nám osvědčil následující poměrně jednoduchý postup – opakovaným bržděním přibližně 50 % tlakem na brzdový pedál dostanete brzdy do provozní teploty okolo 300 °C po čem následuje brždění na plný výkon brzd před zásahem ABS z rychlosti 200km/h na cca 50km/h s několika opakováními. Během tohoto procesu by se z brzdových destiček mělo vypařit pojivo. Deska při zajíždění změní barvu, ale buďte bez obav. Je to naopak dobrá zpráva a například u modré směsi RS od Pagid je deska správně zajetá až když je do poloviny své tloušťky (masa) popelavě bíla. Po tomto procesu vůz odstavit a nechat dostatečně vychladit všechny brzdové komponenty do okolní teploty.

Náš oblíbený německý výrobce Pagid nabízí zákazníkům skvělou variantu šetřící čas i peníze. Jde o závodní směsi předem zajeté v laboratoři počítačem řízeným procesem. Odpadá tedy nutný proces zajíždění, a hlavně potencionální problém vznikající nevhodným zajetím. Jak to funguje? V první fázi jsou brzdové desky geometricky vyrovnány. To je nutné pro optimální kontakt s kotoučem a pro co nejlepší přenos teploty. V druhé fázi jsou desky v přesně stanovených intervalech postupně zahřívaným s předdefinovanými pauzami. Tento proces zabraňuje popraskání směsi. Následné maximální zahřátí probíhá v opravdu vysokých teplotách, během kterých dochází k výraznému úbytku hmotnosti. V poslední části čištění je materiál zbaven nečistot a zbytků směsi.

Při nájezdu do prvních zatáček vše fungovalo na 100 %, ale v poslední pasáži se desky rozsypaly a já dojel do boxů zcela bez destiček a se zničenými kotouči. Kontrolujte pohledově přední i zadní desky vždy před každou náročnější jízdou a nespokojte se s 50 % materiálu – nemusí to stačit!

Dbejte na včasnou výměnu brzdových desek. Jakmile jsou zhruba v polovině své tloušťky(masa) je dobré je před dalším ježděním na okruhu vyměnit. Jestli-že má deska málo materiálu nedostatečně se chladí a nadměrně se opotřebovává nebo se dokonce může náhle rozpadnout a rozprášit. Přesně to se mi stalo během jednoho kola na Nordschleife. Při nájezdu do prvních zatáček vše fungovalo na 100 %, ale v poslední pasáži se desky rozsypaly a já dojel do boxů zcela bez destiček a se zničenými kotouči. Kontrolujte pohledově přední i zadní desky vždy před každou náročnější jízdou a nespokojte se s 50 % materiálu – nemusí to stačit!

Vysoká teplota a nedostatečné chlazení. Další možná příčina nadměrného opotřebení brzdového systému. Navíc nadměrné teplo snižuje výkon – mezi deskou a kotoučem se vytvoří plyn, který snižuje brzdný účinek přesto, že pedál je stále tuhý. S tepelnou odolností souvisí také brzdová kapalina s vyšším bodem varu nebo desky s lepším přenosem teploty do brzdového systému. Dbejte také na časté výměny kapaliny a odvzdušnění. Při řešení problému s chlazením a vysokou teplotou pomohou tepelné nátěry na kotouče. Obsahují tři barvy – zelená, oranžová a červená, které se nanesou na horní hranu kotouče. V ideálním případě by po jízdě mela být zelená barva zcela zoxidována (430 °C), oranžová lehce oxidována (560 °C) a zelená prakticky beze změny (610 °C). Dle těchto indikátorů zjistíte, na kolik se vaše brzdy zahřívají a jak moc je potřebné přídavné chlazení. Pozor také po sjezdu z okruhu. Nikdy v boxech nestůjte na brzdovém pedálu s rozžhavenými brzdami. Deska se bez pohybu může na kotouč lehce napéct, což následně způsobí nemalé vibrace.