Upravujeme MX-5 ND – díl první
18. 5. 2018

Původně jsme Mazdu chtěli vzít k úpravci BBR GTi do Velké Británie a zvýšit výkon na 200 atmosférických koní. Jenže tím bychom přiznali „nízký“ výkon MX-5, což není pravda. Tohle auto při správném zacházení rozhodně není pomalé ba naopak, je tak akorát rychlé na české okresky a skvěle zábavné i na velkém okruhu jako je Most. Motor dostal jen drobné vylepšení pro lineárnější průběh výkonu a to špičkový vzduchový filtr od ITG. Rozhodli jsme se v první řadě zaměřit na podvozek, jízdní vlastnosti, zpevnění karoserie a preciznost ovládání na limitu.

Začali jsme úplným základem, jaký lze u roadsteru očekávat. Ano, je to zpevnění otevřené karoserie. MX-5 dostala dodatečné výztuhy nejen mezi tlumiče jak je zvykem ale komplexní zpevnění celé karoserie. Je to přední pomocný rám podvozku zpevňující oblast předních ramen skvěle spolupracující s přední horní výztuhou tlumičů. Celá podlaha je zpevněna dalším velkým rámem omezujícím kroucení karoserie jak v zatáčkách, tak i při prudkém brždění. Powerflex Black Series silentbloky diferenciálu pro rychlejší reakci na přidání plynu a pevnější dorazy dveří pro omezení vibrací. 

Výraznější vliv na jízdní projev mají ovšem stabilizátory H&R. Omezují pro MX-5 typické náklony karoserie a zlepšují ovladatelnost při změně směru jízdy v rychle navazujících zatáčkách. Přínosnou změnou je také mnohem čitelnější a přesnější ovládání při jízdě na limitu. MX-5 je díky svému krátkému rozvoru poměrně řidičsky náročná na plynulou jízdu bokem a tužší stabilizátory jednoznačně pomohli řízené přetáčivosti. 

Změny k lepšímu jsou poznat hlavně na rozbitých českých okreskách, kde auto začalo lépe tlumit nerovnosti a eliminovalo nepříjemné vibrace otevřené karoserie. S lehce upravenou MX-5 jsme odjeli několik desítek kol na Nürburgring Nordschleife a stabilita i jistota na limitu byla výrazně lepší než u sériového modelu.
V dalších dílech se podíváme na vylepšené brzdy a nové zakázkové tlumiče.