Upravujeme MX-5 ND – díl druhý
21. 11. 2018

Pro naše účely potřebovala MX-5 v první řade zpevnit karoserii. Tento krok pro úspěšné fungování otevřené karoserie popisujeme v prvním díle. Během výběru a objednávání dalších komponentů pro vylepšení jízdních vlastností malého roadsteru nás napadla zábavná myšlenka. Zajet čas na mosteckém okruhu pod dvě minuty se sériovým motorem. Podmínkou bylo také zachovat plnohodnotný interiér a každodenní použitelnost což je trochu v rozporu s ideálním časem na okruhu. Vybrali jsme proto ty nejlepší možnosti od našich stálých dodavatelů, tak aby auto bylo rychlé, přesně ovladatelné ale zároveň stále zábavné a použitelné na běžné silnici.

Hlavní roli v této fázi úprav hraje zakázkový stavitelný podvozek od holandského výrobce Intrax Suspesnion Technology. Model RSA přesně pasuje do našeho projektu díky skvělým vlastnostem nastavené tlumení. Jedním otočným knoflíkem pro nastavení tuhosti se zároveň ideálně nastaví komprese a odskok. Odpadá tedy složité laborování s nastavením. Jednoduše jen vyberete jednu ze 40 možností tuhosti. Další výhodou pro denní jízdy je použití termostatu v každém tlumiči, který zajišťuje konstantní tlumení v chladných teplotách a zabraňuje ztrátě tuhosti během vysokého zahřátí při náročném okruhovém ježdění.

 

Abychom podvozek využili na maximum, dostala Mazda nové lehké disky Team Dynamics a pneumatiky Michelin Cup 2. Zachovali jsme původní rozměr 17“, ve kterém disky s vysokou pevností váží pouhých 7,8 Kg. Také semi-slicky Michelin jsou o další téměř 1 Kg lehčí než konkurence. V neposlední řadě prošla úpravou brzdová soustava. Opletené brzdové hadice Hel doplněné závodní brzdovou kapalinou a špičkové desky Endless zaručují více než dostatek brzdné síly pro tento lehký vůz.

Taková je teorie. Jaký je výsledek v reálném nasazení na závodní trati? Pro první testovací km jsme vyrazili do Mostu se základním nastavením podvozku.

Taková je teorie. Jaký je výsledek v reálném nasazení na závodní trati? Pro první testovací km jsme vyrazili do Mostu se základním nastavením podvozku. Stačilo jen několik kol abychom zjistili, že novému podvozku bude vyhovovat měkké nastavení přední části a výrazně tužší nastavení zadní části vozu. Rovněž se potvrdilo, jaký vliv na chování ve vyšších rychlostech může mít nastavené geometrie. U tak malého vozu se nám neosvědčilo příliš agresivní nastavení sbíhavosti zadní nápravy. Nové tlumiče měli alespoň možnost ukázat své výhody na rozbitém povrchu cestou po okreskách. Oproti sérii výrazně lépe tlumí velké nerovnosti a nepřenáší rázy do karoserie. Už je najít ten správný setup pro náš styl použití.

 

Pneumatiky Michelin Cup 2 odvedli svoji práci dle očekávání. Bočnice jsou dostatečně tuhé a jízda na limitu je skvěle čitelná i přes mnohem větší grip. Nové brzdy s pomocí tužšího podvozku a lepivějších pneumatik prozatím nejznatelnější změnou oproti sérii. Na mosteckém okruhu se na cílové rovince může s Mazdou brzdit ze 180 km/h hodně daleko za hranicí 100 metrů před šikanou. Brzdy mají čitelný nástup s pevným pedálem. Jedinou vadou na kráse je překvapivě rychlé přehřátí. U tak lehkého vozu jsme nečekali, že si brzdy řeknou o chlazení.

 

Druhé nastavení podvozku znamenalo vetší rozbíhavost zadní nápravy díky čemuž se zlepšila stabilita, jaká u prvního nastavení tolik chyběla. Tento setup dovolil měkčeji nastavit zadek auta pro lepší trakci. Konečně je jízda stabilní, čitelná i rychlá. Je skvělé sledovat, jak podvozek filtruje nerovnosti s rostoucím tempem. Nastavení tuhosti na 25 kliků ze 40 je ideální kompromis na české rozbité okresky. Už se těšíme na další test na okruhu v Mostě. Konečně vypadá čas pod dvě minuty jako reálný cíl!