Toyota Yaris GRMN – příliš velké očekávání?
10. 12. 2018

Vývoj nové předokolky od GAZOO Racing jsme bedlivě sledovali od první chvíle. Nejen proto, že nás malé ostré hatchbacky baví. Toyota hned od začátku lákala na motor převzatý z Lotusu Elise, výkonné brzdy, nízkou váhu a ultimativní naladění podvozku. K tomu všemu mediální masáž podpořená fotografiemi maskovaných vozů při testech na Nordschleife a okolních okreskách. Velké očekávání bylo rozhodně na místě! V GAZOO Racing jsou odborníci na stavbu nejen okruhových speciálů ale také úspěšného rally auta pro soutěže WRC, které právě Yaris GRMN oslavuje. Dokázali přenést závodní geny do malé nákupní tašky nebo inspirace zůstala jen u „válečného“ polepu karoserie?

Nebudu zdlouhavě a nudně popisovat křivky vozu a technické parametry. Zaměřím se rovnou na jízdu, pro kterou je tento hot hatch stvořen. Zastavím se jen v krátkosti u pozornosti jakou Yaris GRMN vzbuzuje u nadšenců do aut. Na zdvižené palce od řidičů GT86 jsem si rychle zvykl, ale zájem jaký vyvolalo při každém tankování jsem vážně nečekal. Několik lidí se s GRMN chtělo alespoň vyfotit nebo se posadit do sportovních sedaček. Měl jsem z toho upřímnou radost. Ne, radost nebyla z přilákané pozornosti ale z toho, jak se Toyotě podařilo dostat do povědomí lidí tento zajímavý a v dnešní době celkem ojedinělý kousek. Zájem je totiž zasloužený a proto se rychle vracím k jízdě. Začnu motorem, který je srdcem vozu a to doslova – tvoří 80 % charakteru. Do malého prostoru mezi předními koly inženýři vměstnali točivý čtyřválec Dual VVT-i dopovaný kompresorem Magnusson-Eaton. Motor s kompresním poměrem 10:1 naladěný na 156 kW v 6800 otáčkách je původem z Lotusu Elise. Dostal ovšem nový systém vstřikování paliva odvozený od šestiválcové varianty, nově dimenzované sání, opravdu výkonný chladič stlačeného vzduchu a motorového oleje.

Projedu dvě na sebe navazující zatáčky s nerovným povrchem, prudce pouštím plyn před prudkou levotočivou zatáčkou, aby se zadek auta odsadil a pomohl zatočit tak, jak jsem zvyklý u ostrých předokolek.

Hned po prvním nastartování mi Yaris vykouzlil úsměv na tváři. Typicky „kovový“ zvuk čtyřválce jaký známe z ostrých předokolek 90 let. Mačkám extrémně krátkou spojku, řadím jedničku dlouhou ale celkem přesnou řadicí pákou a vyrážím směr Berounsko. Během prvních kilometrů pro městě se sžívám s interiérem, který je velmi jednoduchý bez zbytečných designových výstřelků jaké známe z jiných mini aut. Rovnou vypínám velký středový display a tím pro mě interiér končí. Jediné co mě trochu rozptyluje od řízení je nepřirozeně usazený volant podobně jako v dodávce. Bohužel daň za vysoce posazené sedačky. Alespoň že volant převzatý z GT86 má skvělý tvar i průměr a příjemně čalouněné sedačky Toyota Boshoku slušně drží tělo v zatáčkách. Dá se na to celkem zvyknout a rostoucím tempem na tento nešvar rychle zapomínám. To už před sebou vidím první zajímavé zatáčky na oblíbených okreskách kousek od hradu Karlštejn. S velkým očekáváním se vrhám do první rychlé pasáže na vytočenou trojku. Projedu dvě na sebe navazující zatáčky s nerovným povrchem, prudce pouštím plyn před prudkou levotočivou zatáčkou, aby se zadek auta odsadil a pomohl zatočit tak, jak jsem zvyklý u ostrých předokolek. Trochu zklamaně vyjíždím ze zatáčky a zpomaluji. Čekal jsem extrémně ostrý nekompromisní podvozek reagující na přenosy váhy, ale první dojem je nedotáčivost při rychlém nájezdu a nejistota při vyšších rychlostech na zvlněné okresce. Pocit nejistého a gumového podvozku po prvním průjezdu je dost nepříjemný. Tohle auto bude chtít úplně jiný přístup, než jsem zvyklý u moderních a přesných předokolek.

 

Beru to jako výzvu a druhý den vstávám brzy ráno a vyrážím s Yarisem směr Křivoklátsko. Prakticky nekonečná síť rozmanitých okresek nabízí několik úseků, které nemají v okolí Prahy konkurenci. Poměrně rychle si zvykám na počáteční nejistotu podvozku a začínám stále zrychlovat. Po několika rychlých km na nepřesnost téměř zapomínám a jedu s autem na plno i po rozbitých úzkých silnicích. Zkracuji si zatáčky jízdou za hranou silnice, kamení se typickým kovovým zvukem odráží od neutlumených podběhů. Na horizontech se auto odlepuje od země a motor jej s lehkostí žene do další zatáčky. Pořád tady ale postrádám hravost podvozku, je spíše neutrální, a když se sklouzne tak všemi čtyřmi koly. Přetáčivost lze vyvolat jen při brždění, kdy zároveň rozhoupu karoserii skandinávským švihem. Podvozek obecně je asi hlavní slabinou celého vozu. V některých situacích jdou tlumiče nepříjemně na dorazy a přenáší silné rány do karoserie. Ta je alespoň díky dodatečným výztuhám velmi pevná.

Při ostré jízdě s GRMN platí jednoduché pravidlo. Pomalu do zatáčky a plný plyn ještě před apexem. To platí hlavně v utažených zatáčkách, které právě projíždím lesním úsekem směrem k malebné vesnici Skryje. Brzdím před ostrým vracákem z kopce z vytočené trojky na dvojku. Brzdy jsou skvěle dávkovatelné s lineárním nástupem. Meziplyn, dvojka a rovnou se zatočením volantu do zatáčky dávám plný plyn. Obě přední kola se zakousnou do asfaltu a nesměrují předek auta ke středu zatáčky. Stačí jen pod plným plynem povolit volant na výjezdu a auto s efektním zakvílením kompresoru vystřelí ze zatáčky. Žádné pískání pneumatik, žádný prokluz, žádná nedotáčivost pod plynem. Do následující táhlé levotočivé si jen rychle břibrzdím levou nohou a nechávám opět pracovat Torsen mezi předními koly. Povrch je hodně zvlněný a kovaná kola BBS s ne moc lepivými pneumatikami Hankook ztrácí velmi často kontakt s vozovkou, ale přesto GRMN drží směr. Jízda po třech se střídá se skoky přes horizonty. Přesně taková cesta je i přes limity podvozku nejlepší volbou pro svezení v této malé předokolce.

 

Musím přiznat, že čím déle jsem s GRMN jezdil, tím jsem ho měl raději. Zábavný design exteriéru spolu s rošťáckou image malého naštvaného hatchbacku vyvolávají chvění už při příchodu k autu. Jednoduše už s klíčkem v ruce víte, že za chvíli začne zábava. Tato malá hračka exceluje v první řadě charakterním motorem, mechanickou zpětnou vazbou, robustností a těžko popsatelnou podmanivostí. Yaris GRMN není dokonalý ani super rychlý, ale má osobnost, díky které je jednou z našich nejoblíbenějších předokolek.

Video