Toyota GT86 Black Touch
13. 11. 2019

Proč mám toyobaru tak v oblibě? Otázka, na kterou je hned několik odpovědí. Tou první je koncepce. Motor uložený nízko mezi předními koly, zadní pohon, mechanický samosvor a přesná manuální převodovka. To vše v lehké a pevné karoserii. Jízdní vlastnosti?

Výborné auto pro nováčka, kterého motivuje stále se zlepšovat. Zároveň dokáže odměnit i zkušeného řidiče. Nejlepší na něm je jeho funkčnost a sladěnost přímo z fabriky. Komu to přijde málo je toyobaru prakticky neomezeně přizpůsobitelné. Každý majitel si jej může poměrně snadno nastavit pros svůj jízdní styl nebo použití na okruhu či okresce. To je jen několik bodů, kterými odpovědi na úvodní otázku zdaleka nekončí. O BRZ a GT86 toho bylo už napsáno opravdu hodně. Nebudeme tedy řešit výkonovou křivku ani žádné jiné technické parametry. To proč se vracíme toyobaru je edice Black Touch u GT86 a Spec.S u BRZ. Jde o tovární doladění již tak skvělého sportovního auta. Po letech se k nám konečně dostalo to, co mají v USA a dalších státech již od faceliftu.

 

Úpravy, které dávají smysl

V čem spočívá vylepšení výrazně dražší edice GT86 Black Touch a dává vlastně smysl? Rovnou přeskočíme designové změny, jako jsou černá zpětná zrcátka a podobné drobnosti. Ty zásadní změny, které nás zajímají jsou na podvozku a brzdách. Sportovněji laděné tlumiče Sachs, brzdy Brembo a nová lehká hliníková kola. Tlumiče mají oproti sérii lehce tužší naladění, které při běžné jízdě poznáte jen po přímém přesednutí z klasické GT86. Na první pohled si však každý všimne čtyřpístkových brzd na přední nápravě a dvoupístkových pevných třmenů na zadní. Nová lehká kola zůstala u rozumného rozměru 17“ a obouvají stále stejné pneumatiky Michelin.

Podvozek Sachs přináší krom menších náklonu v zatáčkách i při brždění ještě jeden bonus. Tím je jistější kontrola jízdy na limitu.

S radostí sedám za volant krásné žraločí šedé GT86. V autě jsem ihned jako doma. Skvělá pozice za volantem i dobrý výhled. Krom nového infotainmentu a příjemné alcantary na palubní desce se toho v interiéru vlastně moc nezměnilo. Některé ovladače a displeje vypadají jak z 80let. Někomu to může vadit někdo se tomu může smát. Já už si zvykl a neřeším to. Vyrážím rovnou na křivoklátské okresky, abych zjistil, co je nového. Na často diskutovaném motoru se nezměnilo vůbec nic. Zaměřuji se proto rovnou na přepracovaný podvozek. Při klidné jízdě cestou z Prahy popravdě nepoznám žádný rozdíl. Auto je stejně kultivované a v rámci dané kategorie i velmi pohodlné.

Přidávám tedy na tempu abych zjistil výhody nových tlumičů Sachs. První, čeho si všímám při svižném tempu jsou ostřejší reakce volantu. Úmyslně píši ostřejší, protože použité Michelin Primacy mají celkem měkké bočnice a neposkytují ideální zpětnou vazbu. Někdo tak může mít z toyobaru pocit gumového řízení a nejistého chování. Je to však jen malá daň za zábavu, jakou tyto pneumatiky nabídnou. Mají tak jednoduše čitelnou hranu přilnavosti, že přesně chápu důvod jejich použití. Skvěle tak dokreslují charakter lehké hravé zadokolky. Kdo chce trochu víc ostrého svezení a dostat z podvozku i brzd něco navíc je ideální volbo směs Pilot Sport 4. Nezabije hravost a rozumně posune limit auta. Kdo preferuje čistou stopu a sledování stopek potřebuje rovnou směs Cup 2. Mám ji odzkoušenou na Nordschleife a lehkému kupé perfektně sedne. Pneumatiky se nepřehřívají, mají výbornou oporu bočnic a toyobaru s nimi v sérii zajede čas BTG klidně lehce pod 8:30.

Zpět k naší žraločí GT86. Podvozek Sachs přináší krom menších náklonu v zatáčkách i při brždění ještě jeden bonus. Tím je jistější kontrola jízdy na limitu. Rozhození před zatáčkou takzvaným „skandinávským švihem“ je ještě jednodušší než u běžné verze. Dokonce díky tužšímu podvozku dostává tato technika i smysl a dá se použít při nájezdu do vracáku. Obecně lze říci, že podvozek posunul schopnosti GT86 na vyšší úroveň bez ztráty hravosti.

 

Brzdy Brembo

Nikdy jsem neměl problém s brzdami u toyobaru. Velmi dobré dávkování i účinek. Hlavně na sériové auto skvělá odolnost i na závodní trati. Nové výkonnější brzdy Brembo mají zcela jiný průběh než ty sériové. Nejsou tak ostré a pro opravdové zpomalení je potřeba pořádně šlápnout na pedál. Ovšem účinnost a modulace je ještě na trochu lepší úrovni. Nastavení brzdového pedálu je přesným opakem dnešních přeposilovaných hotchatchů. Limitem při razantním brždění jsou opět pneumatiky. Dokonce i v rychlostech hodně nad 100 km/h se kola blokují a nepřenášejí brzdný účinek. Není to nic na co se nedá zvyknout. Jen to chce trochu cviku a správné čtení povrchu pod koly.

Má u GT86 smysl připlácet několik desítek tisíc za tento balíček? Za mě rozhodně ano! Dostanete hotové auto z fabriky, které funguje perfektně na okresce i okruhu. Na priuskách dostupná zábava kdekoliv a kdykoliv. Stačí ale přezout na sportovní pneumatiky a máte auto připravené na trackday. Vyplatí se příplatek asi 200 tisíc oproti Subaru BRZ? Ne! Osobně bych volil BRZ a zbylé peníze utratil za tužší stabilizátory, výztuhy karosérie a lepší samosvorný diferenciál. Spousta zajímavých vychytávek je přímo v originálním katalogu STI od Subaru.