Subaru WRX STI – druhý pohled
9. 10. 2018

Dnešek jsem začal s Meganem Trophy, pokračoval v Subaru BRZ a přepravil se přes půl republiky v STI. Je přínosné porovnat etalony svých koncepcí hned v jeden den. Faceliftované Subaru STI jsme testovali již minulou zimu. A dávno víme, že tohle auto není radost na první dojem. STI je jiné než 99 % současné produkce a tím je právě zajímavé ač má neodpustitelné chyby. Právě ty chyby jsou součástí jeho specifického a ojedinělého charakteru!

Při pomalé jízdě působí auto neohrabaně, motor má prodlevu a řízení podivný chod jako u špatné předokolky. Auto stále cuká, nervózně poskakuje po silnici a vydává přitom všelijaké zvuky. Spoustu lidí to dost možná odradí a sednou zpět do svého „dokonalého“ koncernového povozu. Přiznám, že i já jsem byl již po první zkušenosti s novým STI na sněhu trochu otrávený. Čekal jsem rally zážitek a ideální nástroj na české okresky. Velké očekávání rychle vyprchalo po prvních rychlých kilometrech. Krom typického zvuku, a brutální trakce na kluzkém povrchu jsem od STI nedostal nic z toho, co jsem očekával. Nevěříc svému zklamání jsem stále nevzdal naději a nové STI si půjčil ještě jednou na letních pneumatikách s jasným cílem. Vzít legendu na své oblíbené okresky a dostat z něj maximum!
Našel jsem, to co jsem hledal?

 

Cesta po D5 z Prahy je prakticky stejně komfortní jako v Octavii. Auto rozhodně není tvrdé nebo nikterak nepříjemné. Jediné čeho si všimnete, je vyšší hluk a spotřeba. I s tempomatem na 130 km/h se spotřeba pohybuje okolo 10 litrů. To ale v STI není podstatné a já už se nemohu dočkat sjezdu na moji oblíbenou cestu z dálnice, kterou jezdím několikrát do měsíce a znám každý její metr. Konečně sjezd číslo 107 a začíná fantastická cesta směrem na Horšovský Týn. Rozmanitý styl zatáček, slušný povrch a nespočet technických horizontů prověří stabilitu ve vysokých rychlostech. Postupně zrychluji, abych našel limity širokých pneumatik. Auto začíná působit trochu nepřesným a hrubým dojmem. Jako by v řízení byla vůle a přední náprava nekomunikovala se zadní. Jednoduše nejde trefit ideální plynulá stopa při svižném tempu. Vypínám mezinápravový diferenciál, aby auto nepůsobilo takovým křečovitým dojmem. Jízda je o kousek plynulejší a aspoň trochu cítím váhu vozu, se kterou mohu v zatáčkách pracovat. Ovšem rychlost v technických pasážích není o nic vyšší, než v mojí tříválcové jedničce od BMW. Po 20 km vyprchala poslední naděje i benzín. Trochu zklamání, že další šance nevyšla.

Motor v nastavení Sport Sharp letí k omezovači tak rychle, že občas nestihnete zařadit. Nové velké brzdy mají kvalitní obložení a po zahřátí bez problému překonají trakci 245 širokých pneumatik Yokohama. Konečně jsem přišel na tu „začarovanou“ kombinaci!

Konečně je sobota ráno a já beru STI na projížďku po opuštěných šumavských okreskách, kde po celém dni za volantem nepotkáte ani jedno auto. Je po nočním dešti a 10 stupňů. Ideální podmínky na úzké, rozbité okresky plné nečistot po zimním posypu. Jsou to cesty náročné nejen na řidiče ale hlavně na techniku. Skvěle tady otestujete podvozek, trakci i brzdy. Popravdě si nedokáži představit v našich končinách lepší cestu na rallye. Konečně! Konečně dostavám od legendárního Subaru to co jsem celou dobu očekával!

 

Brutální robustnost, perfektní trakci a mechanický grip doprovází zvuky připomínající rally auto. Podvozek pod plným zatíženým na rozbité okresce konečně začne fungovat i na místech, kde by jiné auto šlo na dorazy nebo naopak odskočilo rovnou do příkopu. Motor v nastavení Sport Sharp letí k omezovači tak rychle, že občas nestihnete zařadit. Nové velké brzdy mají kvalitní obložení a po zahřátí bez problému překonají trakci 245 širokých pneumatik Yokohama. Konečně jsem přišel na tu „začarovanou“ kombinaci! Rozbitá lesní okreska + hrubé zacházení. STI musíte dát jasně najevo, kdo řídí a jet na 100 % možností. Jakmile trochu povolíte, Subaru to pozná a přestane fungovat. Právě v tom je jeho krása a podstata. Všechno nebo nic!