Subaru BRZ – STI Performance Parts
18. 2. 2019

České Subaru nejen velmi štědře pečuje o novináře, ale také se usilovně věnuje kvalitnímu marketingu. Počty prodaných vozů Subaru BRZ ve srovnání s Toyotou GT86 jsou jedním z mnoha ukazatelů. Proč se o tom zmiňuji? Díky této nadšené práci zaměstnanců Subaru můžeme dnes řídit skvělé BRZ s několika zajímavými doplňky STI Performance Parts.

Náš názor na Toyobaru jistě dobře znáte a není potřeba se věnovat samotnému vozu. Vlastně celý tento test vznikl úplnou náhodou. Modré BRZ jsme si od Subaru půjčili na jednu z našich okruhových akcí, které corners.cz pravidelně pořádá. Jenže akce se konala až v neděli a já měl po dlouhé době volné sobotní odpoledne. Venku prakticky jasná zimní obloha a teplota okolo nuly. Nemůže být snad nic zábavnějšího než za těchto podmínek vyrazit s BRZ na zimních pneumatikách do okolí vesničky Skryje. Na těchto úzkých a liduprázdných silicích mám pocit jako by v Japonsku vyrobili BRZ právě pro tuto lokalitu. I z tohoto důvodu jsme zde točili jedno z našich videí.

Pro ještě přesnější a rychlejší reakce je karoserie vyztužena rozpěrami mezi tlumiči a na podvozku. Nová ramena používající namísto gumových silentbloků kuličková ložiska.

Ale zpět k vylepšenému novinářskému BRZ. Popravdě u nás v corners.cz je slovo tuning impulzem k rozruchu. Nevím, jestli za to mohou večerní srazy majitelů „vytuněných“ BMW v podzemních garážích nebo série filmů Rychle a zběsile. Každopádně použijme raději například výraz vylepšení nebo performance úpravy. Těch dostalo zmíněné BRZ hned několik. Pominu-li převážně designové doplňky karoserie i interiéru, máme zde spoustu mechanických drobností přesně vystihujících myšlenku Toyobaru. Pro ještě přesnější a rychlejší reakce je karoserie vyztužena rozpěrami mezi tlumiči a na podvozku. Nová ramena používající namísto gumových silentbloků kuličková ložiska. Při prvním rozjezdu okamžitě poznáte zkrácené řazení i lepší reakci na plyn díky otevřenějšímu výfuku. Ostré brzdy s vrtanými kotouči a sportovními destičkami přidávají na jistotě. Jasně, to všichni známe a nezní to nijak převratně. Jenže tyto díly jsou otestované a sladěné přímo fabrikou. Není to žádný garážový tuning.

Je to opravdu poznat? Věřte, že ano! Po prvních kilometrech jsem si myslel, že má BRZ snad i tužší tlumiče a uložení, jelikož se vůbec nenaklánělo. Každopádně se blížím k cestám, o kterých jsem kousek výše stručně psal. Před prvním vracákem prudce přibrzdím, podřadím s meziplynem na dvojku, a ještě před apexem dávám plný plyn a krásným ladným driftem projedu zaprášenou zatáčkou. Na krátké rovince rychle trojka a hned zase brzda s podřazováním. Takto několikrát dokola až vyjedu celý kopec. Za poslední zatáčkou se přes ruční brzdu otáčím a hned s úsměvem zpět dolů do utažených zatáček. Cesta je tak akorát úzká, jak mám rád. To znamená, že dvě auto se tu stěží vyhnou. Proto jedu z kopce před vracákem přes ruční brzdu abych malé Subaru mohl nasměrovat do zatáčky a neztratil rychlost pomalým průjezdem. Mohu si to dovolit, jelikož BRZ je jedno z opravdu mála aut, kterému ruční brzda funguje a slouží něčemu jinému než zajištění auta při parkování. To vše navíc s doprovodem pískajících brzd, prskáním z výfuku a hučením převodovky skoro jak v závodním autě. Jasně nejde o žádné závratné rychlosti, ale zábava je naprosto maximální. Kontrola a přesnost auta je více než uspokojující. Skoro si říkám, že nepotřebuji k radosti nic víc!

Jenže Subaru ve svém programu STI nabízí ještě mnohem více, celé podvozkové kity, větší účinnější brzdy, lehká kola, sportovní spojky a mnohem mnohem více. Zdá se mi tento program trochu zajímavější než jen „rychlé“ polepy karoserie, které vídáme u konkurence.