První dojmy z Alpine A110
16. 5. 2018

Pokračujíc v pomyslných šlépějích vozů Fiat 500 a Mini se i nová Alpine A110 odkazuje na svého úspěšného historického předchůdce. Ikonickou A110 Berlinette z 60.let, která sbírala ceny z rally, kde se jen dalo. Oživená automobilka Alpine ale zašla trochu dále a u nového modelu A110 neřešila pouze styl.

Intenzivní a perfekcionistický vývoj nové Alpine je vidět v každém jejím detailu. Touha udržet váhu vozu na co nejnižší úrovni, při zachování maxima komfortu pro každodenní použití, je v dnešní době sama o sobě unikátní snahou. Kompaktní hliníková karoserie nejen šetří hmotnost ale díky nýtovaným spojům je velmi pevná. Rozložení hmotnosti 44:56 je ideální pro malé obratné coupé se zadním pohonem. Palivová nádrž je uložena až za přední nápravou, díky čemuž má Alpine vpředu kufr, jaký známe z Porsche Cayman a menší zadní kufr za motorem kam se vejdou dvě helmy a hasicí přístroj (ano, ten se dodává společně s vozem).

Hmotnost se šetřila také v interiéru. Speciálně pro tento model vyvinutá sedadla Sabelt váží pouhých 13 kg včetně pojezdů a uchycení.

Dalším zajímavým a zároveň funkčním komponentem jsou kovaná kola od legendárního výrobce Fuchs, která taktéž všichni známe z vozů Porsche. V Alpine se také zaměřili na brzdový systém vyvinutý společně s Brembo. Přední třmeny jsou klasika, jakou známe již dlouhé roky z Renault Sport vozů a ověřeně fungují. Zadní třmeny jsou ale první svého druhu a obsahují ruční brzdu v jednom pevném třmenu. Opět šlo o úsporu hmotnosti společně s dvoudílnými kotouči s hliníkovým středem. Hliníkové jsou rovněž v této cenové kategorii ojedinělé prvky lichoběžníkového zavěšení podvozku. Hmotnost se šetřila také v interiéru. Speciálně pro tento model vyvinutá sedadla Sabelt váží pouhých 13 kg včetně pojezdů a uchycení. Reproduktory Focal rovněž ušetřili použitím lněných kuželů více než 1 kg na každém reproduktoru. V Alpine přemýšleli skutečně do posledního detailu a v příslušenství naleznete nabíječku se speciálním konektorem umožňujícím zapojení do sítě při zimním spánku. Nabíječka udržuje optimální životnost baterie naprogramováním vybíjecího a nabíjecího cyklu. Řešení ze světa supersportů.

 

Naživo všechny tyto detaily prostě musíte obdivovat. Až když vidíte Alpine v běžném provozu, dojde vám, jak je auto skutečně malinké a kompaktní. Příjemným překvapením je také interiér vozu. Najdete v něm sice pár komponent dobře známých řidičům značky Renault, nijak ale výborný dojem z vnitřku auta nekazí. V interiéru najdeme hliník, kůži a také carbon. V Alpine si na nic nehrají a tam, kde jsou použity plasty, přiznávají plasty a tam kde je kůže či carbon, tak se jedná o pravé materiály. Z prvních fotografií na nás interiér působil poněkud nevkusně a překombinovaně. Ve skutečnosti se jedná o poměrně jednoduchý a účelný design s povětšinou příjemnými materiály. Nezklame ani infotainment Alpine Telemetrics se 7“ dotykovou obrazovkou. Jedná se o velmi dobře zpracovanou obrazovku s několika užitečnými údaji a promyšleným ovládáním. Na volantu auta naleznete přepínací tlačítko tří jízdních režimů měnící odezvu škrticí klapky, posilovač řízení, zvuk výfuku a intenzitu ESP, které jde nezávisle na zvoleném jízdním režimu vypnout. Společně s jízdními režimy se mění i grafika řidičových displejů. Brzdový a plynový pedál jsou dobře umístěny a nejsou zbytečně vyoseny moc napravo. Mají hliníkový povrch a stejně tak u spolujezdce najdete hliníkovou část podlahy / opěrku na nohy, další ze skvělých detailů. Jedinou výtku k interiéru tak máme k pádlům řazení. Jsou poměrně krátká a neotáčí se společně s volantem. Při zatáčení tak tedy musíte často nepřirozeně přehmátnout a změnit pozici rukou na volantu.

 

Nechybí ale šestiválec?

Pohonné ústrojí obstarává dostatečně silná přeplňovaná 1,8 od Renault Sport s výkonem 252 koní v 6000 ot./min a 320 Nm. Má velmi lineární nástup maskující reálnou rychlost. Rozhodně vlastnost, jaká se u lehké přeplňované zadokolky hodí. Povedená je rovněž dvouspojka od špičkového výrobce Getrag. Nahoru řadí sice trochu pomaleji než PDK, ale například podřazování je nesrovnatelně lepší než u sportovněji zaměřené Alfy 4C. Chybějící samosvorný diferenciál u vozu s motorem uprostřed asi nikomu úplně vadit nebude, jeho funkce je navíc suplována elektronickou náhražkou. Krásným prvkem je naprosto plochá podlaha s funkčním difusorem, díky kterému nebylo potřeba použít přítlačné křídlo a zůstala zachována elegantní linie staré Alpine A110 Berlinette. Funkčnost ploché podlahy si nejlépe ověříte, když jedete za vozem a vidíte jak je vzduch se spadaným listím nasáván zepředu zpod auta a za zádí vytváří vír. Při svižnější jízdě za mokra zůstane středová zadní část téměř čistá, opět dokazujíc aerodynamickou funkčnost ploché podlahy.

Při přepínání mezi režimy se vůbec nemění nastavení podvozku, což vítáme jako krok správným směrem. Ve Sport režimu ztuhne řízení a zlepší se odezva na plynový pedál.

Co se týče jízdních vlastností, jako první vás Alpine překvapí nastavením podvozku. Je naladěný měkkce a komfortně. V zatáčkách se auto naklání a neustále cítíte jak se pevné šasi pohybuje nad lichoběžníkově zavěšenými koly a dorovnává nerovnosti vozovky. V dnešní době nejsme na podobné nastavení u sportovních aut již příliš zvyklí a především podvozek bude vyžadovat najetí více kilometrů, než chování auta plně pochopíte a dostane se vám pod kůži. Nutno však podotknout, že díky komfortu se bude Alpine bez problémů dát používat jako daily a ani české cesty by vám nemusely zkazit požitek z jízdy.

V režimu Normal je odezva na plyn poměrně omezená a zejména extrémně lehké nastavení posilovače řízení vás bude nutit jezdit v režimu Sport. Při přepínání mezi režimy se vůbec nemění nastavení podvozku, což vítáme jako krok správným směrem. Ve Sport režimu ztuhne řízení a zlepší se odezva na plynový pedál. Bohužel ani tak jsme ale neměli z řízení moc dobrý pocit, poskytovalo málo zpětné vazby. S Alpine jsme však nenajeli dostatek kilometrů, abychom mohli vyřknout závěrečné soudy.

Budeme si muset počkat, jak se Alpine vypořádá s uspokojením poptávky trhu. Výroba vozu je z většiny manuální a jediná montovací linka ve francouzském Dieppe je schopna vyrobit cca 3 000 kusů vozů za rok. První Alpine Premiére Edition je již vyprodaná a objednat lze nyní verze Pure či Legend. Čekací doba je aktuálně cca 14 měsíců. V průběhu letních měsíců se navíc spouští prodeje v Japonsku a Austrálii. Tedy na trzích, které jistě uberou značné množství vozů z Evropy. My si Alpine vyzkoušeli v Alpine showroomu v Katowicích – momentálně jediném dealerovi pro náš region, který mj. jejich první auto předával zákazníkovi do ČR. V dojezdové vzdálenosti jsou také showroomy v Drážďanech či Frankfurtu.

S autem budeme muset najet více km, abychom si udělali kompletní finální obrázek, nicméně už teď je jasné, že A110 není drsným náčiním na okruh. Je to spíše stylový sporťák na výlety po hezkých horských silničkách. Sama automobilka přiznává, že časy na okruhu nebyly prioritou během vývoje. Šlo hlavně o potěšení z jízdy a umožnění zábavy i méně zkušeným řidičům. A110 nebo Cayman? Porsche má výrazně lepší řízení, brzdy i převodovku a řidič od něj při jízdě dostává více informací, ale přesto bychom zvolili raději A110 než faceliftovaný Cayman. A to hlavně kvůli čtyřválcovému boxeru, který má nesnesitelný zvuk. Jestli chcete opravdu řídit, vybrali bychom i přes její nesporné nedostatky Alfu 4C, kterou musíte každý ujetý metr na silnici krotit pevnou rukou. Chcete autem jezdit každý den? Je Alpine skvělou volbou a ideálním kompromisem. Skvěle vypadá, velmi dobře jezdí, je dostatečně komfortní a hlavně koupí podpoříte velmi zajímavou automobilku, která doufejme přivede na svět mnohem více vozů s podobnou filosofií.