Mazda MX-5 ND – moderní návrat ke kořenům
24. 8. 2018

Maličký roadster MX-5 vyrábí Mazda od 90.let a již v první generace označovaná NA se stala kultovním vozem, který dodnes mnozí fanoušci považují za nejlepší ze všech generací.

Současná čtvrtá generace s označením ND si ovšem zaslouží pozornost hned z několika důvodů. Možná to tak na první pohled nevypadá ale nová MX-5 je z mého pohledu revoluční. Ne po stránce využití moderních elektronických vymožeností ke snížení spotřeby a zvýšení bezpečnosti nebo použitím exkluzivních materiálů ale filozofií, kterou byla navržena a vyrobena. Ukažte mi jiné masově vyráběné moderní auto s váhou pod jednu tunu, atmosférickým motorem, mechanický samosvorným diferenciálem, spotřebou 7 litrů a rozměry menšími než předchozí generace. Možná tyto informace nezní nijak vyjimečně, ale podívejme se na trend ostatních automobilek ženoucích se za maximální univerzálností s cílem zalíbit se úplně každému. Mazda se v posledních letech pustila cestou opačnou než automobilový průmysl v Evropě. Namísto downsizingu a ekologicky programovaných řídících jednotek výrazně odlehčila karoserie, použila větrný tunel pro snížení aerodynamiky a vyladila skvělé atmosférické motory sladěné s perfektními převodovkami. Z nové MX-5 je doslova cítit promyšlenost jednotlivých detailů. Každý tvar karosérie působí funkčně a dotaženě. Ocenění „Red Dot: Best of the Best“, nejvyšší uznání za mimořádně kvalitní design, je toho důkazem.

Právě převodovka v nové MX-5 je dost možná nejlepší jakou jsem v sériovém autě zažil. Po chvilce ježdění jsem se přistihl, jak úplně zbytečně přidávám a podřazuji s meziplyny jen tak pro radost. Dalším důležitým prvkem zábavného auta je řízení.

K MX-5 se hodí heslo „V jednoduchosti je krása“. Když pominu velký 7“ displej zobrazující povedený a dobře ovladatelný infotainment je interiér naprosto minimalistický a strohý. Přesně to od malého sportovního roadsteru chcete. Dvě sedadla, skvěle tvarovaný volant, maličká řadicí páka blízko volantu a velký středový otáčkoměr. Po nasednutí se během krátké chvíle orientujete právě díky minimu ovládacích tlačítek s logickým rozmístěním. Hodně lidí řeší u nové MX-5 pozici za volantem a prostor nad hlavou. Je pravda, že s mojí výškou přes 180 cm jsem měl problém hlavně se zpětným zrcátkem, které braní ve výhledu. Celou cestu jsem si říkal, proč sakra není sedačka o 5 cm blíže k podlaze. Vyřešilo by to zhoršený výhled i škrtání hlavy o zataženou střechu. Ale krom této nepříjemnosti, která neplatí pro každého, nelze interiéru nic vytýkat. Kvalita zpracování a použité materiály jsou na prémiové úrovni. Povedené jsou také příplatkové sedačky Recaro a možnost čalounění interiéru alcantarou.

Přes výrazné náklony v zatáčkách je auto na nerovnostech poměrně uskákané. Tento problém dost možná řeší příplatkové a kvalitnější tlumiče Bilstein, které náš testovaný vůz neměl. Brzdy jsou tradičně u Japonského sportovního vozu k neutahání.To nejzajímavější se však děje po zmáčknutí tlačítka START. Motor s chutí nastartuje, jednou rukou během tří vteřin stáhnete střechu, zařadíte jedničku, pustíte ostrou a přesnou spojku a v tu chvíli máte totální dětský úsměv. Tohle auto Vám okamžitě zařídí dobrou náladu a je úplně jedno kam jedete a jaké je venku počasí. Hlavní zásluhu na tom má atmosférický motor s výkonem 160 koní a váha pod jednu tunu. Motor s okamžitou reakcí na plyn jsem čekal, ale tak lineární průběh výkonu od nízkých otáček a lehkost s jakou se vytáčí je v kombinaci s geniální převodovkou skutečně silně návykový. Právě převodovka v nové MX-5 je dost možná nejlepší jakou jsem v sériovém autě zažil. Po chvilce ježdění jsem se přistihl, jak úplně zbytečně přidávám a podřazuji s meziplyny jen tak pro radost. Dalším důležitým prvkem zábavného auta je řízení. Převod a reakce volantu nové MX-5 odpovídají tomu co od Miaty čekáte, jen trochu škoda pomalého vracení do středové polohy při jízdě bokem. Zatáčení také prospívá uložení motoru téměř za přední nápravou. Máte doslova pocit, že se auto otáčí okolo své osy. Po ubrání plynu před zatáčkou se zadek Mazdy odlehčí a pomůže zatočení. Když ji ještě trochu vyprovokujete volantem, pustí se snadno do přetáčivého smyku jen svoji vahou. Stačí přidat plyn a vracečka na dvojku se dá krásně projet bokem už od nájezdu. Na mokru to chce hodně rychlé ruce, ale je to dobrá škola a zábava i pro zkušené řidiče. Jestli Vám někdo bude tvrdit, že MX-5 nemá výkon a moc nejede tak mu rozhodně nevěřte. V přímce sice není nejrychlejší, ale na úzké okresce plné zatáček jí dynamika určitě neschází. Okresky s hezkým asfaltem nebo malý závodní okruh jsou místa, kde si MX-5 užijete nejlépe. Kvalita jízdy na rozbité cestě je však trochu zklamáním. Čekal jsem od MX-5 přece jen poddajnější podvozek.

Konkurence se v této kategorii hledá těžko. Pomyslně bych MX-5 zařadil mezi Lotus Elise a Porsche Boxster. Srovnání s Mercedesem SLK nebo BMW Z4 by bylo pro Mazdu urážka.

Konkurence se v této kategorii hledá těžko. Pomyslně bych MX-5 zařadil mezi Lotus Elise a Porsche Boxster. Srovnání s Mercedesem SLK nebo BMW Z4 by bylo pro Mazdu urážka.
Největší radost mám z celkového charakteru nové MX-5 ND. Naprosto přesně odkazuje na první generaci NA a to je dle mého názoru ten nejlepší výsledek jakého mohla Mazda dosáhnout.