Jak připravit auto na trackday
14. 3. 2018

V jednom z našich starších článků jsme se zaměřili na výběr toho správného ojetého auta na okresky i občasné trénování na závodní dráze. Ovšem koupí vozu vše jen začíná. Jestli to s ježděním myslíte vážně, je nutné zaměřit se alespoň na několik základních opatření, aby sportovní jízda byla zábavná ale také bezpečná. Vaším hlavním nepřítelem na trati bude teplo. Zvýšené nároky na chlazení vyžadují brzdy, pneumatiky i celé pohonné ústrojí.

Brzdy jsou rozhodně to hlavní, co musí fungovat na sto procent. Nejen, že slabé nebo přehřívající se brzdy kazí zábavu, ale mohou být cestou k pořádnému průseru. Pro začátek je dobré vyměnit standartní brzdovou kapalinu za kvalitnější, s vyšších bodem varu DOT 5.1. Dobrou variantou je například Ferodo Racing FSF050, která má bod varu 330°C ale zároveň není náročná na časté servisní výměny jako jiné závodní kapaliny. Během výměny kapaliny rovnou doporučujeme nahradit sériové brzdové hadice pevnějšíma opletenýma, díky čemuž získáte lepší cit v brzdovém pedálu. Dalším krokem jsou sportovní brzdové desky nebo rovnou brzdový kit, ale to je rozsáhlé téma, kterému se budeme podrobněji věnovat v dalším příspěvku na našem blogu.

Motor je během sportovní jízdy vystaven vysokým teplotám, proto je kvalitní olej nezbytností k udržení zdravého pohonného ústrojí. Důležitá je pravidelná kontrola hladiny oleje, ale hlavně jeho časté výměny po 5 až 10 tisících km. Chlazení samotného motoru také pomůže výměna standartní chladicí kapaliny za bezvodou chladicí kapalinu, která snižuje tvorbu páry a má výrazně vyšší bod varu.

Každé auto se před plným nasazením musí dostatečně zahřát do provozní teploty. To neplatí jen pro motor a převodovku ale i pro brzdový systém.

Udržení nízké teploty nasávaného vzduchu nejen pomáhá zachovat výkon motoru při zátěži (moderní motory při vysoké teplotě nasávaného vzduchu zpomalují zapalování), ale také předchází nadměrnému opotřebení. Pozor ale na všelijaká otevřená sání s často spíše kontraproduktivním výsledkem. Turbomotorům se zvýšeným výkonem prospěje investice do kvalitního a většího mezichladiče.

Velmi důležitý je také jízdní styl. Každé auto se před plným nasazením musí dostatečně zahřát do provozní teploty. To neplatí jen pro motor a převodovku ale i pro brzdový systém. Agresivní brždění může vytvořit na studených kotoučích „skleněný“ povrch nebo v horších případech deformace s následnými vibracemi. Neméně důležité je vychlazení všech komponent vozu klidnou jízdou (na okruhu alespoň jedno pomalé kolo). Nezapomeňte před jízdou na závodním okruhu upustit tlak v pneumatikách tak, aby po jízdě na zahřátých pneu dosahoval přibližně 2.2 baru.