Hyundai i30 Fastback N – Most taxi
26. 11. 2019

Chceme, aby naše akce byly více než jen klasický track day. Proto nabízíme pronájem závodních aut, zkušené instruktory, servisní podporu, přátelskou atmosféru a zábavný program. Jeho součástí jsou i taxi jízdy v zajímavých autech. Na listopadové akci v Mostě jsme vystřídali již tradiční eMka od BMW za eNko z Koreje.

Pastelově šedá i30 Fastback N se na začátku dne nevyhnula pichlavé kritice hrdých majitelů BMW a Porsche. Však jen do té doby, něž je relativně slabá Hyundai předjela na trati. Jasně pomohla ji mokrá trať a teplota okolo pěti stupňů nad nulou. Takové podmínky mažou handicap nižšího výkonu. Alfou omegou jsou i pneumatiky. Další trumf v rukávu pro Hyundai. Klasické sportovní pneumatiky, do kterých byla obuta mají na mokru přece jen trochu více gripu než semislicky. Tím ale výhody končí. Co tedy dělá i30 N tak konkurenceschopným strojem i pro mnohem výkonnější vozy?

 

Hyundai si ale postavil celé testovací centrum přímo vedle Döttinger Höhe. Připravují se v něm i závodní vozy pro seriál VLN a legendární závod 24h Nürburgring.

Recept na její úspěch je vlastně docela jednoduchý. Hyundai se zaměřil na celkové sladění a ovladatelnost. Že testovací prototypy najezdili několik stovek kilometrů na Nordschleife dnes nikoho moc nepřekvapí. Hyundai si ale postavil celé testovací centrum přímo vedle Döttinger Höhe. Připravují se v něm i závodní vozy pro seriál VLN a legendární závod 24h Nürburgring. Do něj korejská automobilka nasazuje vždy několik vozů v různých kategoriích. V té nejnižší závodí jen lehce upravené i30 N s prakticky sériovým motorem. Poznatky a zkušeností získané během tohoto extrémně náročného závodu aplikují inženýři do sériových modelů. Je to vlastně stejný princip, který již léta používají automobilky jako je BMW, Porsche nebo Mercedes.

Poctivá mechanika

Nejdříve ale musí být co ladit. Základem je pochopitelně samotná technika. Vše začíná vyztuženou karoserií s trojúhelníkovými výztuhami v přední části, příčkou pod středovým tunelem i v oblasti převodovky a masivní rozpěrnou tyčí za zadními sedadly. Pevnější je i uložení náprav. Ta přední dostala hliníkové těhlice pro snížení neodpružené hmotnosti. Řízení dostalo úplně nový posilovač umístěný u převodovky namísto na sloupku řízení. Jeho převod je o 9 % strmější v porovnání s běžnými verzemi i30. Zadní náprava zase dostala odolnější náboje kol a zásadně přepracovanou kinematiku. Standardem jsou elektronicky řízené tlumiče. Speciálně pro i30 N vyvinutý motor nabízí ve verzi Performance výkon 275 koní a 353 Nm. S aktivovanou funkcí overboost se točivý moment krátkodobě zvýší na 378 Nm. To vše doplňuje robustní a přesná manuální převodovka, odolné brzdy a individuálně nastavitelné jízdní režimy.

Co to znamená v praxi? Začnu motorem. Ten sice nikterak nevyniká nad konkurencí, má však skvělou odezvu a lineární nástup výkonu. To se hodí hlavně na kluzkém povrchu, jaký byl během jízd na okruhu v Mostě. Mohl jsem si krásně dávkovat plyn podle toho, jakou míru přilnavosti nabídly jednotlivé zatáčky. Příjemná je i špička výkonu poblíž omezovače. Jasně, není to tak točivá jednotka jako v nové Hondě Type-R ale rozhodně neztratí výkon ani za pěti tisíci otáčkami. O blížícím se konci otáčkoměru informují barevné diody a zvuk motoru. Ten je podpořen hlavně výfukem s aktivní klapkou. Ve sportovním režimu střílí snad při každém přeřazení. S motorem je spojena skvělá manuální převodovka. Přesné dráhy, tak akorát nastavený odpor při řazení a pro méně zkušené řidiče funkce automatických meziplynů.

Součástí převodovky je elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Jeden z nejdůležitějších komponentů tohoto auta.

Součástí převodovky je elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Jeden z nejdůležitějších komponentů tohoto auta. Je součástí balíčku Performance a rozhodně se vyplatí. Zásadně zlepšuje trakci přední nápravy a dodává i30 N výrazně lepší ovladatelnost plynem snad ve všech zatáčkách. Přestože je docela agresivně nastaven, netahá za volant jako třeba v Méganu R.S. nebo novém Focusu ST. Kdo někdy zkusil jízdu s předokolkou s a bez samosvoru, chápe důležitost této součástky. Způsob jakým dobře fungující samosvor utahuje stopu v rychle projížděných zatáčkách je jednou z hlavních radostí při řízení předokolky.

Zábavně přetáčivý Fastback

Docela překvapivý je rozdíl verze Fastback od klasického hatchbacku. O 19 kg těžší zadek s delším převisem a měkčím nastavením přední nápravy dovoluje docela zábavnou jízdu dveřmi napřed. Stačí překonat počáteční mechanickou přilnavost. Znamená to tedy trochu rychlosti. Potom stačí ve správný okamžik ubrat plny při nájezdu do zatáčky a zadek lehce vybočí ze stopy a nasměruje i30 N na výjezd pod plným plynem. Kdo chce jízdu trochu víc na efekt, tak Hyudnai parádně reaguje na takzvaný skandinávský švih. Rozhodit auto před zatáčkou pohybem volantu je tak jednoduché, že to snad nejde ani pokazit.

To jsou docela dobré vyhlídky do budoucna. I30 N je totiž první sportovní model nově založené divize N. Hyundai už představila i několik ostřejších limitovaných sérií, které naznačují co nás čeká. Naše přání je jasné. Postavte kompaktní zadokolku! Co třeba na základě Velosteru?

 

Video