Dostupné trackday auto – jak správně vybrat?
23. 1. 2018

K zábavné jízdě nestačí jen správná silnice nebo okruh. Tím co určuje zábavu, je hlavně dobře fungující vůz a naše řidičské schopnosti. Proto se při výběru svého nového auta na zábavu nezaměřujte jen na image a výkon motoru. Dnes se podíváme na auta okolo 250 tisíc korun, která jsou jednak zábavná ale hlavně svého řidiče motivují ke zlepšení řidičských schopností.

Renault Sport

Nelze začít jinak, než nejdostupnější fungující zadokolkou, kterou je všemi známá Mazda MX-5 první a druhé generace. Nespornou výhodou tohoto malého roadsteru je nejen jeho nízká váha ale fakt, že stačí vůz dát do provozuschopného stavu a není třeba vymýšlet nějaké velké „vylepšováky“ aby fungovala i na okruhu jako je Sosnová nebo Vysoké Mýto. První generaci jsme se krátce věnovali v tomto článku.

Opakem je BMW E36, které lze pořídit ve slušném stavu za podobné peníze jako MX-5. Připravte se ovšem na opravdu velkou investici, aby auto bylo použitelné alespoň na trochu zábavnou jízdu. Koncepčně je auto velmi povedené ale je bohužel náročné sehnat kousek ve schopném stavu. Určitě je nutné připravit se na repasi kompletně celého podvozku, včetně tvrdého uložení, sportovních tlumičů i stabilizátorů. Rozhodně se vyplatí popřemýšlet i o nějaké skořepinové sedačce a závodím volantu, který pocitově hodně pomůže s ovladatelností vozu při jízdě na limitu. Také pozor při výběru motorizace. Vzhledem k nemalé váze se vyplatí uvažovat nad motorizací 325i a 328i. Výhodou je snad nekonečná a relativně dostupná nabídka náhradních a performance dílů. Každopádně ale jde o skvělé auto na zimní trénování.

S jednou E82 a to dokonce dieselovou 120d jsem najezdil přes 150 kol na Nordschleife bez jediného problému.

Rovnou přeskočíme podivnou generaci E46 a podíváme se na technicky i řidičky povedenou E87 a E82. Skvělé řadové šestiválce, přesné řízení, zadní náhon a skvěle vyvážená pevná karosérie. Těmto autům stačí jen posílit přední brzdy, namontovat samosvorný diferenciál, případně pořídit kvalitní tlumiče a máte o slušnou zábavu postaráno. S jednou E82 a to dokonce dieselovou 120d jsem najezdil přes 150 kol na Nordschleife bez jediného problému. Kdo má raději japonské vozy, tak za podobné peníze jde pořídit Nissan 350Z.

Dobrou volbou je určitě atmosférický Civic Type-R. Radost budete mít nejen z legendárního vysokootáčkového dvoulitru ale i z přesné manuální převodovky, povedených sedadel a nekonečných možnosti úprav od renomovaných japonských úpravců. Výhodou je poměrně nízká váha a zábava i v relativně nízkých rychlostech. Styl jízdy trochu připomíná MX-5 a Toyobaru. Tím, že auto nemá výkonu na rozhazování, Vás tak nutí nedělat chyby, kterými se připravíte o otáčky a rychlost. Je to skvělá motivace sebezlepšování i hledání ideální stopy, kterou Vás naučí lépe než zbytečně silná auta ve kterých výkon zamaskuje spoustu řidičských chyb.

Kdo nechce přeplňovaný motor má další a dle mého názoru lepší možnost. Renault Clio RS 200 ve verzi CUP. Dvoulitrových 200koní nemá takový charakter jako v Hondě a ani převodka nemá šanci té japonské konkurovat, ale zbytek auta je naprosto fantastický! Výborné brzdy Brembo se stejnými třmeny jaké má Mitsubishi EVO, povedené sedačky Recaro ale hlavně mechanický samosvorný diferenciál a neuvěřitelný podvozek jak dělaný na české okresky. Jasně auto se trochu naklání, ale s jakou lehkostí funguje na rozbité okresce a tlumí obrubníky na Nordschleife? To je na sériové auto této kategorie opravdová pecka. Je to přesně auto, které chci vzít o podzimním víkendu na zapadlou Šumavskou okresku plnou zatáček, horizontů a zablácených apexů.

Po celém Německu je velká spousta renomovaných úpravců, kteří vám MINI kvalitně připraví na okruhové ježdění. Na začátek ale postačí skořepinové sedačky, pořádné pneumatiky, samosvor a kvalitní tlumiče.

MINI generace R56 ve verzi Cooper S a JCW jsou přes jejich stylovou image hodně povedené ostré předokolky. Hlavně ve Velké Británii a Německu jsou to jedny z nejoblíbenějších předokolek pro úpravy a track day použití. Pevná malá karoserie s nízkou hmotností, skvělé řízení, přesná manuální převodovka ale hlavně neskutečně charakterní a točivý turbo motor. Jen pozor na kusy z prvních dvou let výroby kdy 1.6 THP trpěl na závady s napínákem řetězu. Jinak jde o kvalitní a spolehlivé auto ideální ke stavbě zábavné hračky. Po celém Německu je velká spousta renomovaných úpravců, kteří vám MINI kvalitně připraví na okruhové ježdění. Na začátek ale postačí skořepinové sedačky, pořádné pneumatiky, samosvor a kvalitní tlumiče.

Jen málo sériových aut zvládne jízdu na okruhu bez velkého trapasu. Jedním z nich je Renault Mégane RS, který si během posledního desetiletí a dvou generací vydobyl pověst nejlepší řidičské předokolky. Jasně, má své mínusy, ale jestli vám jde hlavně o řízení tak rozhodně patří k tomu nejlepšímu co si můžete za čtvrt milionu pořídit! Mégane RS je nejen neskutečně rychlý při čisté stopě i přes poměrně skromný výkon, ale hlavně je s ním obrovská zábava. Na okreskách si užíváte podobně jako u Clia RS skvělé naladěného podvozku, výbušného motoru a robustního mechanického pocitu ze všech komponentů vozů včetně převodovky, která je u francouzských aut často kritizována. Na okruhu si zase snadno můžete vybrat mezi čistou stopou nebo čitelnou přetáčivostí v každé rychlé zatáčce.