BMW M135i F40

10. 1. 2020

Nová generace jedničkového BMW je celkem častým terčem kritiky. Hlavně ze strany skalních fanoušků mnichovské automobilky. Pravdou je, že nám malé zadokolkové BMW bude také chybět. S první generací E82 a druhou F20 jsem najezdil několik desítek tisíc kilometrů. Hlavní výhodou při srovnání s konkurencí byl vždy právě pohon zadních kol a povedená pozice za volantem.

V nové generaci F40 se nesedí jako ve sportovním autě a nemá ani pohon zadních kol. Ano, je to opravdu velká škoda. Jenže znamená to rovnou, že jde o špatné auto, jak se můžeme dočíst v mnoha internetových diskuzích? Ne tak docela!

V nové generaci F40 se nesedí jako ve sportovním autě a nemá ani pohon zadních kol.

Jednička jen vyměnila hravost zadního pohonu za spoustu rychlosti. I přes menší a slabší motor, který je v přímce pomalejší, než předchozí šestiválec v M140i je nová M135i o třídu rychlejší a přesnější při sportovní jízdě na okresce. Hlavně po přezutí na zimní a menší sadu kol je to rozhodně nejčitelnější M Performance auto, jaké jsem prozatím řídil. A to jsem vlastně řídil všechny. Dokonce i samotné řízení je o obrovský kus přesnější než v předchozí 1er. Prakticky jde o téměř dokonale sladěný celek na okreskové ježdění. Jen to chce najít tu správnou cestu. Každé auto potřebuje cestu, která mu sedne. Žádné nefunguje univerzálně za každé situace. Nové M135i skvěle vyhovují středně rychlé a dlouhé zatáčky, horizonty a kvalitní povrch. Přesně takovou cestu jsem si projel v západočeském pohraničí a musím říct, že jsem se sakra bavil!

Zapomeňte na logo BMW. Tohle auto potřebuje zcela jiný přístup za volantem!

Nemám rád takové ty klasické fráze a přirovnání v testech aut. Jak někdo může napsat, že auto jezdí jako motokára a nebo jako po kolejích…?! Existuje ale jeden obrat, se kterým musím souhlasit. Zní přesně takto: „auto se skvěle řídí plynem“. Moje vysvětlení této věty je docela jednoduché. Existují totiž auta, která se dají nasměrovat do ideální stopy i jiným způsobem než jen pouhým zatočením volantu. Platí to hlavně pro ostré předokolky se samosvorem a dejme tomu i pro zadokolky, když jedeme v  zatáčce bokem. Podle toho, jak řidič přidává nebo ubírá plyn a pracuje s hmotností vozu, pomáhá auto nasměrovat do požadované jízdní stopy.

A M135i je právě tím autem, které se dá perfektně řídit plynem. Na rozdíl od Golfu R a AMG A35 používá opravdu dobře naladěný samosvor Torsen mezi předními koly. Díky němu jsem si M135i dost oblíbil. Oproti starší M140i totiž funguje s  rostoucí rychlostí a zátěží. Čím agresivněji jedu, a čím víc používám plyn, tím lépe auto reaguje. Dokáže pod plným plynem projíždět zatáčky takovou rychlostí, která deklasuje mnohem výkonnější auta. Všechno spočívá právě ve zmíněné řiditelnosti plynem. Čím více přidám, tím lépe auto zatočí. Uberu, auto se odlehčí a vybočí ze stopy. Přidám, a stopu utáhne bez toho, aniž bych pohnul volantem. To se bavíme o rychlostech na vytočenou čtyřku. Tedy okolo 150 km/h na hodně úzké cestě. Takže velký respekt k podvozku, motoru a hlavně diferenciálu na přední nápravě.