BMW M Performance
10. 10. 2017

Úpravy sportovních vozů jsou stále oblíbenější a prakticky každý výrobce nabízí pro velkou část svých modelů jak designové, tak funkční díly. BMW je v této oblasti dá se říci průkopníkem se svým programem Performance, založeným před více než 10 lety. Původně se automobilka zaměřovala výhradně na řady 1,2 a 3, pro které nabízela opravdu funkční mechanické díly pro sportovní využití. Dnes se nabídka rozšířila prakticky do celé modelové řady a „závoďáka“ si můžete udělat i z BMW X6. Vynecháme polepy a všelijaké doplňky interiéru a zaměříme se na M Performance díly a vozy, ve kterých to dává smysl.

BMW M Performance

Začněme BMW M140i/M240i, do kterých jako první investici doporučujeme M Performance samosvorný diferenciál od společnosti Drexler patřící mezi světovou špičku. Během této úpravy se mění kompletně celý diferenciál včetně jeho obalu. Jestli své auto rádi používáte na limitu, tak poznáte změnu okamžitě při prvním výjezdu ze zatáčky. Nejen, že bude mít vůz mnohem více trakce, ale bude i mnohem lépe ovladatelný při jízdě bokem. Další optimalizací související s jízdou je M Performance podvozek. Standartní nastavení M140i/M240i je hodně závislé na povrchu vozovky. Velice tuhé pružiny a poměrně měkké tlumiče nedávají moc jistoty na rozbité okresce, kde vůz nepříjemně odskakuje a často jde na dorazy předních tlumičů. M Performance podvozek obsahuje jak nové tlumiče, tak i pružiny. Krom viditelného snížení dostanete na první pocit tužší naladění. Ovšem po několika ujetých kilometrech zjistíte, že auto je sice tužší ale zároveň konečně tlumí i větší nerovnosti. Odměnou je lepší reakce na změny směru a větší pocit jistoty za volantem. Příjemný je také alcantarový volant ve dvou provedeních. První varianta je prakticky M-paketový volant potažený alcantarou namísto jemné kůže. Varianta druhá má navíc informativní display s možnosti zobrazení teplot provozních kapalin, diodový ukazatel otáček, graf G přetížení a užitečné stopky. S volantem lze dokoupit sladěné obložení interiéru z alcantary a karbonu, ale to už jsou jen designové záležitosti. Další zajímavou možností je nerezový tlumič výfuku. Nejde tady asi úplně o výkon ani snížení váhy ale zvuk je výrazně kovovější a agresivnější. M Performance kola bych rozhodně u těchto dvou modelů vynechal a zůstal u standardních 18“ kol nebo ideálně vyměnit za lehké sportovní disky renomovaných značek.

U modelů 340i/440i se prakticky opakují stejné možnosti, jako u výše popsaných vozů M140i/M240i. Zde se navíc nabízí „jen“ M Performance Power and Sound Kit za opravu slušný poměr cena/výkon. Tento balíček obsahuje novou řídící jednotku motoru a kompletní výfukový systém z nerezové oceli. Zvýšení výkonu z 240 kW na 265 kW a skvělý zvuk bez ztráty záruky se určitě hodí. Ve spojení se samosvorným diferenciálem se z 340i stává naprosto skvělé a zábavné auto na denní ježdění bez jakékoliv ztráty komfortu.

Konečně mají relativně rozumné rozměry a nižší hmotnost o 1.5 kg na každém kole. Navíc jsou kovaná s minimalistickým designem odkazujícím na použití v motorsportu.

Dokonce i skvělou M2 lze díky továrním doplňkům posunout trochu dále a připravit ji na občasné výlety na závodní okruh. Jako první rozhodně doporučujeme sportovní brzdové destičky s větší účinností a tepelnou odolností. Povedla se také nová 19“ kola. Konečně mají relativně rozumné rozměry a nižší hmotnost o 1.5 kg na každém kole. Navíc jsou kovaná s minimalistickým designem odkazujícím na použití v motorsportu. Stejná kola jsou standardně na BMW M4 CS. Co nás na mosteckém okruhu opravdu mile překvapilo, byl M Performance podvozek. Tlumiče jsou vyvinuté společně s německým specialistou KW a lze je nastavit v 16 krocích pro roztažení a ve 12 krocích pro stlačení. Současně se dá měnit i světlá výška vozu pro změnu těžiště. M2 se s tímto podvozkem prakticky nenaklání v zatáčkách ani nepotápí při prudkém brzdění. Mechanický grip a stabilita vozu je mnohem vyšší než u standardního podvozku. Dokonce i trakce je znatelně lepší ale zároveň přechod do přetáčivého smyku je kousavější a vyžaduje od řidiče přesnější a rychlejší reakce. K M2 si můžete dokoupit spoustu doplňků interiéru a všemožné samolepky na karoserii. BMW dokonce nabízí celou sérii karbonových přítlačných křidélek a spojlerů. Věc, kterou bych rozhodně vynechal je M Performance výfuk. Je sice zábavně hlučný a pravděpodobně přinese i nějaký ten výkon navíc ale při běžném ježdění na delší vzdálenosti otravně duní.

BMW nabízí širokou škálu doplňků pro různé zákazníky. Kdo chce své auto posunout směrem ke sportovnímu charakteru, rozhodně si dokáže vybrat skvělé a funkční produkty a nemusí navštěvovat pochybné tuningové úpravce.